En fyntastisk rundrejse

Med udgangspunkt i Hasmark Strand lykkedes det vor skribent at få udlevet barndomsremsen: Odense, Bogense, Middelfart...

Nyborg. Fold sammen

Odense, Bogense, Middelfart og Assens. Faaborg, Svendborg, Nyborg, Kerteminde.

Læs også: Guide: 14 ting, du skal opleve på Fyn

I min skoletid var denne gamle remse en del af geografiundervisningen, så hvad er mere oplagt end at indføre mine teenagere i Fyns fortræffeligheder ved at køre Fyn rundt?

Det blev til 14 timer, hvor det danske vejr skiftede lige så ofte som byskiltene på landevejene.

- Fik vi nu sat P-skiven?, spørger jeg bekymret i Svendborg.

-Ja, Mira satte den på kl. 12, svarer Max.

- Ja, men det var jo i Faaborg for fire timer siden...

Jo, sådan en rundtur på Fyn gør alle lidt rundtossede.

Morgenens udgangspunkt er ikke Odense, men et dejligt sommerhus i Hasmark Strand.

Området på Nordfyn, kun en halv time fra Odense, er måske ikke blandt Danmarks mest berømte badesteder, men det viser sig at være et skønt område med en yderst børnevenlig sandstrand under 100 m fra sommerhuset.

Bogense
Kl. 8.05: Afgang fra Hasmark Strand med kurs mod Bogense. Regnen siler ned, og vi parkerer foran rådhuset tids nok til klokkespillets start kl. 8.45.

Flere gange dagligt brydes Bogenses stilfærdige summen af sange som »Yesterday«, »Marken er mejet« og »Last Christmas«. Programmet skifter hver måned, og vi ruller vinduet ned og lytter til »Nu titte til hinanden«.

Måske er det regnen, men vi finder ikke helt melodien. Så er vi mere betagede af de små fine huse ved kirken og de originale fynske brunsvigere hos bageren.

Middelfart
Kl. 9.40: Vi svinger ind på kajen i Middelfart Gammel Havn, hvor der er et flot udsyn til både den nye og gamle Lillebæltsbro.

Et par lystfiskere står i regnen, men vi har ikke tid til at kaste snøren ud, så jeg tager den nemme løsning og indkøber håndmadder med fiskefrikadelle, laks og pebermakrel i Fiskehuset.

Assens
Kl. 10.35: Vi parkerer i hovedgaden i Assens. I silende regn efterlader jeg børnene i den lune bil, imens jeg tager et par billeder som dokumentation for vores færd.

På vej videre runder vi havnen med statuen af det berømte bysbarn søofficer Peter Willemoes, der i 1801 kæmpede mod Lord Nelson I Slaget på Reden.

Over for Arena Assens kæmper en flok brave borgere i gule regnslag mod vejret på skinnecykler, der kan lejes i Tommerup, og derefter kan der trædes i pedalerne de 30 km til Assens.

- Uhh! Mira på 15 år klapper begejstret i hænderne, da vi på vej ud af Assens ser Summerbirds chokoladefabrik på bakketoppen, og  mod Faaborg passerer vi andre fynske brands som Carlsens Peberrod og den legendariske Falsled Kro.

Faaborg
Kl.11.50: Regnen er ophørt, og børnene kan lokkes ud af bilen.

Vi betræder de toppede brosten ved de smukke, gamle bindingsværkshuse, hvor en beboer øjner en indtjening ved at sætte en bord med håndarbejde og honning frem.

Vi nyder vores håndmadder og tænker, at vi næste gang vil besøge Faaborg Arresthus med Ret og Strafmuseet, der tilbyder en mordgåde på iPad.

Turens kulinariske højdepunkt møder vi i Vester Aaby mellem Faaborg og Svendborg. Den nougatbrune bygning på venstre hånd rummer chokoladehimmelen Konnerup og Co, og her er der butik med et herligt fristende sortiment.

Foruden marcipanbrød i gourmetklassen må vi naturligvis prøve den hjemmelavede is, og den cremede fyldige 70 pct. chokoladeis er en klar vinder hos Mira, hvor Max foretrækker den læskende cirtonsorbet.

Svendborg
Kl. 13.55: Vi ankommer til Naturama i Svendborg

For 30 år siden var jeg på skoleudflugt til det daværende Svendborg Zoologiske museum. De udstoppede dyr er nu peppet op i flotte indbydende omgivelser, hvor tre plan viser dyrelivet til lands til vands og i luften. På væggen vises levende dyr via en projektor, og døgnrytmen gennemgås på en time, hvor belysningen i rummet skifter sammen med stemningsfulde lydeffekter.

Der er flere forskellige udfordringer for børn, og Mira og Max kæmper ihærdigt om at kunne balancere længst på ét ben og hakke hurtigt som en spætte med fingeren.

En del af det gamle museum er blevet til en nostalgisk afdeling, og i en sidebygning finder vi turens sjoveste indslag. En montre med gamle udstoppede dyr. Flere af dem er helt grotesk morsomme, og vi morer os særligt over en kanin med fortænder ud af næsen og en mår med et alt for stort tandsæt. Det er det sjoveste rædselskabinet nogensinde.

Naturama er et rigtigt godt og lærerigt udflugtsmål, hvor vi på to timer bliver meget klogere på f.eks. en fuglekonge og en mårhund.

Nyborg
Kl. 17.10: Vi går en tur på Nyborg Fæstning. Solen er fremme, og mange nyder en gåtur med en forrygende udsigt over Nyborg Slot og den gamle bydel. Kanonerne på fæstningen virker som en magnet på børn i alle aldre, og der kravles og balanceres.

Kanonerne ser nye ud, og de er også kun 10 gamle, fremstillet i Tjekkiet efter gamle tegninger. De kan skyde flere kilometer, men bruges kun med løs krudt ved særlige lejligheder.

Kerteminde
Kl. 18.30: Kerteminde kalder, og vi kører ind i hovedgaden Her ligger de gamle bygninger smukke og velbevarede, og selv Danske Bank er charmerende.

Guleroden for dagens tur er minigolfbanen, der ligger ved marinaen, og på denne lune sommeraften spiller vi i halvanden time på den utrolig flotte og udfordrende bane.

Kl. 20 er vi bænket til en god italiensk middag på Restaurant Firenze.

Vaffelbageren ved siden af er yderst populær, og køen går langt ned ad gaden, men vi må hjemad, for i morgen venter dyrene i Odense Zoo, så Kl. 21.50 er vi tilbage i sommerhuset i Hasmark efter knap 14 timers forrygende tour de Fyn