Det er ikke kun den store indgangsdør på Østergade, som er malet lyserød.
Indenfor bærer vægge, julesokker, emballage, poser og kopper samme milde farve. Det gælder også de franske makroner, der ligger side om side med konditorkagerne, og de små buketter af roser i vindueskarmen. Selv giraffen bag espressomaskinen har fået en lyserød sløjfe om halsen.
Navnet er Maison d’Angleterre, og her i butikken, som netop er åbnet, sælger det historiske luksushotel nu delikatesser, som man kan købe med hjem – med mindre man vælger at slå sig ned ved en af tre vinduespladser med udsigt til Kongens Nytorv.

»Ideen har været at bruge udtrykket fra hotellet og vise det univers, vi arbejder med. Man kan sige, at her kan københavnerne få en lille smag af d'Angleterre og tage den med hjem,« siger hotellets administrerende direktør, Lucas Johansson.
Caviar og croissanter
På hylderne finder man varer som caviar fra d’Angleterres Michelin-restaurant, Marchal, ligesom champagnen er den, man kan vælge, når man spiser på hotellet. I sortimentet er der desuden olivenolie og ost.
Cocktailbaren Balthazar, som er tilknyttet d'Angleterre, er også repræsenteret på hylderne. For eksempel med den blanding, der bruges til en af barens bestsellere, Downton Abbey, som består af vodka, passionsfrugt, juice og lakrids – plus champagne.

»Nogle produkter vil man kunne købe året rundt, mens andre er mere sæsonbetonede. For eksempel »Snedronningens hvide gløgg« eller honningkagerne,« siger Lucas Johansson.
Bag bagværket står hotellets nyansatte chefkonditor, Freja Krarup. Hun har tidligere haft en lignende stilling på Svinkløv Badehotel og desuden været en del af konditorlandsholdet. Nu skal hun stå for d'Angleterres bagværk på hotellet og i butikken.

Indtil videre er det kager, man kan sætte tænderne i, men inden længe kommer der også morgenmad på menuen.
»I det nye år vil man kunne købe en morgenboks med kaffe og croissant, som man kan tage med. Vi skal lige forbi julen,« tilføjer Lucas Johansson.
Vil have københavnerne med
Når d'Angleterre inviterer københavnerne indenfor, er det en del af en større tendens på hotelscenen lige nu. De senere år har flere københavnske hoteller ønsket at vise, at de ikke kun er for turister.
Mange steder kan man dumpe forbi til en drink på tagterrassen eller spise morgenmad eller middag på et hotel.
Den udvikling har d'Angleterre været en del af i flere år, fortæller direktøren.
»Da vi ombyggede og renoverede hotellet mellem 2011 og 2014, var målet at gøre det mere tilgængeligt med store vinduer, så man kunne følge med fra gaden. Vi åbnede for københavnerne. Så det her er en fortsættelse af den strategi. Det er også en af grundene til, at vi solgte takeaway fra Marchal under den store nedlukning i forbindelse med corona,« siger Lucas Johansson og understreger, at den nye butik ikke er et tiltag, der er kommet i kølvandet på pandemien.

»Det er en del af et projekt, der har været undervejs i fem år, og nu blev lokalet endelig ledigt. Så selv om det er et godt tidspunkt i forhold til, at mange gæster aflyser deres ophold på grund af covid-19, har det ikke haft nogen betydning for timingen,« siger han.
»Farven er så sødmefuld«
Bag indretningen står hotellets kreative direktør, Alan Evensen.
Det er ham, der pynter hotellet til forskellige højtider. Han står desuden bag d'Angleterres design- og interiørbutik, Creations, som ligger i bygningens underetage og er åben for alle københavnere.
Ligesom på hotellet kommer udsmykningen, her Maison d’Angleterre, til at variere fra sæson til sæson. Men med lyserød som grundfarve på alt fra vægge til poser og kageæsker.

»Farven er så sødmefuld, og derfor synes jeg, den passer fint til mad og til kager. Det er lidt som en candyflossboble, man går ind i. Pink er jo en universel og bred farve. Den er blevet accepteret som en voksenfarve, der ikke tilhører et bestemt køn,« siger Allan Evensen og tilføjer:
»Forleden sad der to unge herrer og drak en kop kaffe. De havde godt med blæk på armene og drak af de lyserøde kopper. Farven var en fantastisk kontrast til det meget rå.«
I løbet af foråret åbner Maison d'Angleterre for servering på fortovet foran butikken. Her vil man både kunne spise kage og caviar ledsaget af kaffe, te eller champagne.

Eller en is for den sags skyld. Restaurant Marchal ansatte tidligere i år Jakob de Neergaard som ny køkkenchef. Inden jobbet på d'Angleterre stod Neergaard blandt andet bag »Jacob & Jakob Icecream« – og det kommer man også til at mærke i butikken.
»De erfaringer skal vi selvfølgelig også bruge her, så når sommeren kommer, bliver det en del af sortimentet,« siger Lucas Johansson.