En bagageopfindelse for de historieløse

Der var en grund til, at bagageboksene på bl.a. Københavns Hovedbanegård blev afskaffet, skriver Ole Schmidt. Arkivfoto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere

I Berlingske Business var der 11. de­cember en stort opsat artikel om en dansker, der har opfundet et bagage­system under betegnelsen Luggage­Hero.

»Opfindelsen« skulle være så genial, at ideen er på vej til at blive en international succes på mindre end et år, og firmaet er i øvrigt blevet Business Boost-vinder.

Ja, det er ganske mageløst. Imidlertid må både »opfinderen« og priskomitéen være fuldstændigt historieløse, for vi skal jo ikke mange år tilbage, førend vi i København og andre storbyer kunne opbevare vor bagage i mange timer, vel op til et døgn, således at man kunne trave rundt i en storby, indtil man skulle med fly eller tog eller på anden måde skulle videre til en ny destination.

I København var der bagagebokse på stationerne ved Østerport, Nørreport, Hovedbanegården, Lufthavnen og andre steder. Boksene blev nedlagt som følge af risikoen for terror. Derfor forsvandt alle disse gode opbevaringsmuligheder af let forståelige grunde.

Nu har man genopfundet ideen ved, at man kan få sin bagage opbevaret hos private eksempelvis restauranter, hoteller mv.

Ud over at man tilsyneladende blot har genopfundet en gammel udmærket funk­tion, har man også helt glemt risiko­momentet, som jo absolut ikke er blevet mindre med årene.

Har disse private opbevaringsfirmaer installeret samme slags gennemlysnings­maskiner, som vi kender fra lufthavnene?

I modsat fald taler vi jo om en terrorrisiko af dimensioner. Det er uforståeligt, at ingen har så megen historisk viden, at man kan se, hvilken risiko der her er under opbygning, og at man netop på baggrund af denne risiko stoppede de nævnte bagagebokse i København.

At den pågældende »opfinder« har udarbejdet en app, der henviser til de respektive opbevaringssteder, er da glimrende. Men hele det sikkerhedsmæssige aspekt er jo tilsyneladende slet ikke kommet i betragtning.

På flere punkter virker dette initiativ som blot en historisk repetition, uden at den pågældende »opfinder« har gjort sig den ulejlighed at undersøge baggrunden for, at en i øvrigt glimrende tidligere bagageboksfunktion blev nedlagt i København.

Men at ingen på Berlingskes redaktion tilsyneladende har fundet anledning til at fremhæve disse forhold kan undre.