Techgiganter slås om den patriotiske førertrøje

Motorola og Google vil med patriotisk telefon genvinde terræn og markedsandele.

03BUSPix-Moto-X-mandag.jpg
Foto: Don Emmert/AFP Fold sammen
Læs mere

Det var efter alt at dømme en lettelsens dag for Motorola, da Google for et år siden købte selskabet for 73,2 milliarder kroner.

Motorola oplevede et faldende salg og skarp konkurrence fra HTC, Apple og Samsung på smartphone-fronten, og kun i hjemlandet USA formåede selskabet stadig at sælge telefoner. Dog langt fra så mange som i Motorolas storhedstid.

Motorola kæmper imidlertid stadigvæk med økonomien. Google kunne i andet kvartal i år præsentere et regnskab med et overskud på omtrent 18,2 milliarder kroner, hvilket var under forventning, og Motorola Mobility kom i andet kvartal ud med tab på knap to milliarder kroner.

Derfor har Motorolas seneste kreation, Moto X, også været ventet med stor spænding. Det er nemlig telefonen, der skal sætte selskabet tilbage på det teknologiske verdenskort – og forhåbentlig rette op på en blødende økonomi.

Det er en stor opgave for en telefon især set i lyset af, at Moto X ikke ligefrem imponerer, når det kommer til specifikationer. Her er både Samsung og HTC foran med bedre kameraer, hurtigere indmad og højere skærmopløsninger.

Til gengæld har Motorola et atypisk trick i baghånden med lanceringen af Moto X. For det er formentlig den mest patriotiske telefon, der til dato er produceret.

Tilbage i juli kunne man i flere tidsskrifter, blandt andet TIME, læse en helsidesannonce om telefonen med ordene »Designet af dig. Samlet i USA«.

Motorola slår sig stort op på, at telefonen er designet og samlet i USA. Nærmere betegnet Forth Worth i Texas. Motorola har samtidig proklameret, at produktionen af telefonen vil åbne for op imod 2.000 job i hjemlandet. Ydermere kommer der texansk flag som baggrund på telefonen. Amerikansk hele vejen igennem.

Googles bestyrelsesformand, Eric Schmidt, forklarede ved lanceringen af Moto X, at den er tænkt som en konkurrent til Apples iPhone, mens Googles andre telefoner skal konkurrere mod især Samsung. Flere medier rapporterer, at telefonen kun vil blive solgt i USA.

Apple flytter også produktionen

Motorola er imidlertid ikke det eneste selskab, der følger tendensen med at flytte produktionen hjem til Amerika.

Apples topchef Tim Cook trak i december sidste år overskrifter, da han i et interview med Bloomberg Businessweek sagde, at Apple i år ville fremstille et produkt i USA.

Det viste sig at være Apples nye og allerede ikoniske, sorte og cylinderformede Mac Pro, som blev præsenteret på Apples udviklerkonference i juni.

Et andet sted, hvor Apple bevæger sig i en mere patriotisk retning, er med deres styresystem til computere, OS X.

Her vil man i stedet for kattedyr opkalde kommende versioner efter steder i Californien, hvor Apple har hovedsæde. Første version er 10.9 Mavericks opkaldt efter en surferstrand i det nordlige Californien. Samtidig søsatte Apple i juni en større kampagne, med »Designed by Apple in California« som det bærende slogan.