Undersøgelse: Danskerne har fået større respekt for ansatte i dagligvarebutikker under coronakrisen

Mens Danmark lukkede ned, holdt supermarkederne fortsat åbent for at forsyne kunderne med dagligvarer. Det har fået danskernes øjne op for vigtigheden af det arbejde, de ansatte udfører i supermarkederne, viser ny undersøgelse.

Coronakrisen har fået danskerne til i højere grad at anerkende de ansatte i dagligvarebutikkerne. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det begyndte med hamstring, da landet lukkede ned tilbage i midten af marts.

Sidenhen er det blevet til afstandsmærker, håndsprit og afskærmning.

Og på intet tidspunkt har de ansatte i supermarkederne været hjemsendt, selv om størstedelen af danskerne var det under landets nedlukning.

Gennem hele krisen har supermarkederne nemlig holdt åbent og bidraget til at forsyne deres kunder med diverse fornødenheder.

Dagligvarebutikkernes rolle under krisen har tilsyneladende fået danskerne til i højere grad at anerkende vigtigheden af det arbejde, supermarkedernes ansatte udfører.

Det viser en ny undersøgelse, som er lavet af analyse- og konsulentvirksomheden Epinion. Her har man interviewet 1.011 danskere i alderen 18-75 år om deres holdning til indkøb under coronakrisen.

Undersøgelsens fund bakkes i øvrigt op af en intern undersøgelse, som dagligvarekæden Føtex har foretaget blandt 3.605 medarbejdere.

I Epinions rundspørge svarer to ud af tre adspurgte, at vi generelt er blevet bedre til at anerkende medarbejderne i landets dagligvarebutikker under krisen.

Og det oplever de ansatte i Føtex også. Her deler syv ud af ti opfattelsen af, at kundernes respekt for medarbejderne er vokset i krisens kølvand.

Samtidig fortæller otte ud af ti ansatte i Føtex, at coronakrisen har givet dem en øget følelse af, at deres arbejde er vigtigt for samfundet.

Ifølge Jan Larsen, der er salgsdirektør i Føtex, har coronakrisen fået danskernes øjne op for, hvor væsentlig en opgave dagligvarebutikkerne udfører.

»Coronakrisen har vist os alle sammen, hvor afhængige vi er af vores dagligvarebutikker og de ansatte, der arbejder der. Kunderne har sat pris på de ansattes arbejde på en helt ny måde. Det har uden tvivl været medvirkende til, at de ansatte i dag går på arbejde med endnu mere stolthed end før krisen,« siger Jan Larsen.

Mere hensyn og gladere medarbejdere

Det fremgår desuden af undersøgelsen, at supermarkedernes kunder har været gode til at vise ekstra hensyn under krisen. De fleste kunder har været mere tålmodige under indkøbsturen, og størstedelen har overholdt retningslinjer såsom at holde afstand.

Undersøgelsen fra Epinion viser, at 88 procent af de adspurgte mener, at folk generelt har været gode til at vise hensyn til hinanden, når de har købt ind.

Det bekræfter tre ud af fire af de ansatte i Føtex, der siger, at kunderne har været vist hensyn til dem og deres kollegaer.

Den interne undersøgelse blandt medarbejderne i Føtex viser desuden, at arbejdsglæden blandt de ansatte ikke er blevet påvirket negativt under krisen. To ud af tre medarbejdere oplyser, at arbejdsglæden er den samme som før coronakrisen, mens hver fjerde faktisk er blevet gladere for at gå på arbejde.