Skolen har brug for disciplin - ikke påtaget høflighed

Larm, uro og manglende tid til reel undervisning. Sådan er hverdagen desværre i mange folkeskoleklasser i dag. Vi kan og skal ikke skrue tiden tilbage, men i stedet fremkalde en moderne form for disciplin.

Skoleledelsen og lærerne må smide reformpædagogikken på lossepladsen og tage ordet »disciplin« i deres mund. Først og fremmest skal der være ro i klasselokalet. Sarah Christine Nørgaard / Ritzau Scanpix

Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Ingen kan være i tvivl om, at der er problemer i den danske folkeskole. Gennem de seneste måneder har denne avis berettet om et stigende antal voldsepisoder især i de små klasser, og de sidste mange års skoledebat tegner et tydeligt billede af klasselokaler med larm, uro og deraf følgende mangel på tid til det, det hele burde handle om: undervisningen. Den såkaldte inklusion – at folkeskolen skal rumme langt de fleste børn, også børn med store udfordringer – forløber mildt sagt heller ikke problemfrit.