Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Mere end hver anden Furesøborger udsættes dagligt for støj fra Hillerødmotorvejen, der ligger over WHOs vejledende grænse. Furesøborgerne er havnet i et limbo, hvor motorvejen forlænges fra Allerød til Hillerød med endnu mere trafikstøj til følge, uden at der er sat midler af til støjbekæmpelse i Furesø.
Et enigt Furesø byråd har derfor anmodet Vejdirektoratet om midlertidigt at sætte hastigheden ned fra 110 km/t til 90 km/t på Hillerødmotorvejen gennem Furesø. Det vil mindske støjen mærkbart. Bilerne vil desuden udlede 25 procent mindre CO₂. I myldretiden vil rejsetiden ikke blive berørt, uden for myldretiden vil den kun blive forlænget med et minut.
Furesø Kommune arbejder på en samlet støjplan for Hillerødmotorvejen gennem hele Furesø. Planen indebærer en kombination af støjskærme, overdækning og tubeløsninger blandt andet på Fiskebækbroen.
Men den plan kan først gennemføres om mange år. Når motorvejen forlænges fra Allerød til Hillerød, øges antallet af biler, og trafikstøjen stiger yderligere. Realistisk vil der tidligst om ti år ske støjafskærmning på Furesøstrækning.
Derfor ønsker vi, at hastigheden på Hillerødmotorvejen sættes ned til 90 km/t. Den 14. marts har vi foretræde for Transportudvalget og håber på lydhørhed for Furesøs særlige støjudfordringer.
Ole Bondo Christensen (A), Bettina Ugelvig (A), Lars Carstensen (C), Jesper Larsen (V), Tine Hessner (B), Øjvind Vilsholm (Ø) og Jesper Dyrberg (F), borgmester og gruppeformænd for alle partier i Furesø Byråd
Forårets udfordringer
Så såre forårets tidlige komme kaster sine lange skygger, dukker et uforfærdet folkefærd på to hjul op.
Der er udmærkede cykelstier som Margueriteruten og også cykelstier langs banelegemer, der sikrer smuk natur og fuld sikkerhed. Derfor er det uforståeligt, at kamikazeryttere trodser al sund fornuft og overlader deres liv, førlighed og fremtid til dem på fire hjul.
Strandvejen er farbar, men kan også distrahere i al sin skønhed. Blot et øjeblik med solen i øjnene på bilisterne er nok. Vedbæk Strandvej er uden cykelstier og ganske farlig. Visse bilister afventer fri bane i modsat retning, og det kan tage lang tid, før de trækker ud.
Hastigheder på 25-30 km/t afstemt i en længere og længere kø efter cyklisten er et stigende problem.
Når selvsamme cyklister med AirPods i ørene er solidt halvt ude på kørebanen, kan man undre sig over, at så få uheld egentlig sker.
Holger Overgaard Andersen, Vedbæk
Aïda fortjener flere stjerner
Har man set Verdis opera Aïda i Verona eller på andre store scener, har man en forventning om pyramider, sfinkser og anden Egypten-relateret scenografi.
Da handlingen kun i yderst begrænset omfang relaterer sig til historiske begivenheder eller personer, er det oplagt at give slip på denne sammenhæng i en moderne opsætning og fortolkning. Dette spring har Annabel Arden taget i nyopsætningen af Verdis opera på Holmen, der i sin tidløshed virker både vedkommende og imponerende.
Efter at have læst Søren Kassebeers »tragiske« anmeldelse bliver jeg i tvivl om, hvorvidt det var den samme forestilling, vi var til premiere på.
Forestillingen fremstod efter undertegnedes opfattelse helstøbt og nutidshistorisk logisk med tanken på aktuelle kamphandlinger. Man spejdede næsten efter ukrainske flag i den store slutscene efter første afdeling.
At de tre hovedsolister ved premieren havde internationalt format, at operakoret og kapellet inklusive seks nye Aïda-trompeter sang og spillede, så det var en fryd, gjorde ikke oplevelsen mindre.
Det hele blev kompetent dirigeret af Operaens første gæstedirigent Paolo Carignani, der senere på sæsonen står i spidsen for operaen på The Met.
Det vil være synd, om man af omtalte anmeldelse lader sig snyde for en stor veliscenesat, helstøbt og velopført operaoplevelse. Se den – Aïda og de øvrige medvirkende fortjener flere stjerner!
Søren Møller, Birkerød