Vi lader vasen stå et øjeblik

Gl. Holtegaard sætter fokus på, hvordan keramik indgår i international samtidskunst blandt yngre kunstnere. Fra Danmark deltager blandt andre John Kørner og Kaspar Bonnén med overvældende værker.

»Anger vase« hedder dette værk af den britiske kunstner Grayson Perry. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

1.000 tallerkener slået i 1.000 stykker og sirligt arrangeret på den runde plæne foran Gl. Holtegaard. Den britiske kunstner Clare Twomey har forsigtigt smadret hver enkelt tallerken, og værket må gerne betrædes. Men det har man nu slet ikke lyst til, for det ser så fint og sirligt ud, som de ligger der og glimter i al deres perfekt ordnede uorden.

At man på Gl. Holtegaards udstilling »Lerets magi - Keramik i international samtidskunst« kan opleve utraditionelle og uortodokse anvendelsesmuligheder af porcelæn, fajance og keramik, er man ikke et sekund i tvivl om. Og det første værk indendøre slår virkelig tonen an, for kan det overhovedet betegnes som et keramisk værk? Canadiske Linda Sormin har skabt en scenografisk installation af komplekse keramiske strukturer, der fremtræder som arkitektoniske bygningsstrukturer, som omslutter skrotagtige fragmenter. Med udstillingens i alt 13 kunstnere kommer man vidt omkring i en ny generation, der alle har genopdaget lerets potentialer og har frembragt så forskelligartede værker, at man indimellem kan glemme, at de har materialet til fælles.

Vaser med voldsomme budskaber

Britiske Grayson Perrys vaser er udstillingens højdepunkt. Med udgangspunkt i helt klassiske vaseformer fra såvel antikkens Grækenland som Kina, lader Perry traditionen gå i clinch med samtidens mest grusomme sider. Indholdet er mildt sagt barskt med eksplicitte sex- og voldsscener. Men det ser man ikke, før man går tæt på de smukt glaserede vaser. Og så er det som om blikket hele tiden veksler mellem skønhed og gru, mellem det vi ønsker at se, og det vi helst vil glemme - men som man alligevel ikke kan lade være med at se efter.

I samme rum spiller afrikanske Hylton Nels på folkeligt pottemageri, men giver det et stilfærdigt humoristisk twist, mens Jonathan Meeses skulpturer buldrer af krigsreminiscenser. Blandt andre væsentlige bidrag er John Kørners fine meditative rum udformet som et organisk alter med lysestager og Kaspar Bonnéns omfangs- og detaljerige installation i keramik og andre genstande, med hvilke han fortæller om sit liv og sin skilsmisse.

Ming fra gulv til loft

I udstillingens centrale rum har kinesiske Ai Weiwei med bambusstænger udspændt Ming-vaser mellem gulv og loft, som om han foreslår, at verden lige så vel kunne vende på hovedet. Og det er måske sådan folk med forkærlighed for traditionel keramisk håndværk vil opleve denne udstilling - at de ikke helt kan genkende den stolte håndværkstradition. Denne udstilling refererer til kunsthåndværk - ja, hele keramikkens historie, men når internationale samtidskunstnere tager over, er der intet, der giver sig selv.