Operachefen vil slå en handel af med publikum: »Tag jeres venner med!«

Med det største sæsonprogram i adskillige år og en blanding af helt nye operaer og velkendte »blockbustere« vil John Fulljames give publikum et tilbud, de bare ikke kan sige nej til. »Vi skal blive bedre til at få folk til at komme igen,« siger han.

Operachef John Fulljames i gang med at instruere barytonsangeren Johan Reuter i John Adams' moderne opera, »Nixon in China«, som har premiere 12. maj. I den kommende sæson skal Fulljames instruere Poul Ruders' »The Handmaid's Tale«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Operachef John Fulljames vil slå en handel af med sit publikum: »Hvis vi laver et fantastisk program til jer, så skal I også komme her noget oftere – og helst invitere jeres venner med.«

Selv er han allerede godt i gang med at indfri sin del af aftalen. Den kommende sæsons program er det største, Den Kongelige Opera har kunnet fremvise de seneste mange år, med flere end 10 egne sceneproduktioner – heraf otte premierer, næsten dobbelt så mange som de foregående år – foruden en række koncerter og en stribe gæstespil.

Det er mere end halvandet år siden, John Fulljames satte sig i chefstolen på Den Kongelige Opera. Men opera er en kunstform med lang planlægningshorisont, så derfor er det først nu, han kan præsentere en sæson, der er helt hans egen.

I mellemtiden har han lært sit hus, sit ensemble og ikke mindst sit publikum godt at kende.

»Vi er utroligt heldige, at vi har to verdensklassescener til vores rådighed – både her i Operaen og på Kongens Nytorv – og et passioneret publikum,« siger han.

»Vi er utroligt heldige, at vi har to verdensklassescener til vores rådighed og et passioneret publikum,« siger John Fulljames, der nu er klar med sit første sæsonprogram som chef for Den Kongelige Opera. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

»Men det er vigtigt, at vi holder forbindelsen til publikum og får fyldt salene. Vi er faktisk rigtig gode til at få nyt publikum ind – omkring en tredjedel af publikum hver aften har aldrig været her før. Det, vi skal blive bedre til, er at få folk til at komme igen – og komme oftere – og gerne invitere deres familie og venner med. Derfor prøver vi i højere grad at skræddersy programmet efter publikums efterspørgsel, så vi kan opbygge en tillid til, at når du køber en billet til Operaen, er du sikker på at få en god aften. Og samtidig vil vi gerne invitere vores publikum til at fungere som ambassadører for os.«

To danske premierer

Noget af det, John Fulljames selv glæder sig allermest til, er opsætningen af to nye danske operaer – dels verdenspremieren på Hans Abrahamsens »Snedronningen« og dels Poul Ruders' »The Handmaid’s Tale« baseret på Margaret Atwoods roman.

»»Snedronningen« er selvfølgelig baseret på H.C. Andersens eventyr, men det er på ingen måde en opera for børn. Hans Abrahamsens musik er meget ekstraordinær og kompleks og har begejstret publikum over hele verden. Vi er meget stolte over at have hans første opera på programmet netop i det år, hvor han også modtager Léonie Sonnings Musikpris,« siger han.

»The Handmaid's Tale« blev skabt for 20 år siden, men med den store opmærksomhed, Margaret Atwoods fortælling har fået de seneste år, også som TV-serie, er det et godt tidspunkt at genbesøge den, mener John Fulljames, som tror, at ikke mindst et yngre publikum vil identificere sig med fortællingen.

»Desuden er opsætningen en chance for at styrke Den Kongelige Opera yderligere internationalt, hvilket jeg ser som en vigtig opgave,« siger han.

John Fulljames, operachef

»Vi prøver i højere grad at skræddersy programmet efter publikums efterspørgsel.«


Et andet stort projekt, John Fulljames ser frem til, bliver en »græsk festival« til næste forår med tre operaer, Mozarts »Idomeneo«, Monteverdis »Orfeus« og Richard Strauss’ »Ariadne på Naxos«, der alle tager udgangspunkt i den græske mytologi.

»Man kan sige, at opera begyndte med den klassiske mytologi. »Orfeus« var den første succesfulde opera, der blev skabt, og hver generation har siden nyfortolket de universelle temaer,« siger han.

Men sæsonen byder selvfølgelig også på en stribe »blockbustere«, bl.a. gensyn med »La Traviata« og Martin Lyngbos opsætning af »Barberen i Sevilla« samt en helt ny, meget frisk opsætning af »Carmen«, fyldt med energi og dans, næsten som en cabaret, fortæller Fulljames. Desuden en helt ny opsætning af Mozarts muntre forvekslingsfarce »Cosi fan tutte« med et nyt og ungt cast, som efter premieren i Operaen skal på turné landet rundt.

Ny i Danmark er også Stephen Sondheims musikalske drama »Sweeney Todd« om barberen, der tager en grusom og blodig hævn.

»Det er første gang, vi har et værk at Sondheim her. Jeg har været ivrig efter at udforske det populære repertoire fra det 20. århundrede, og jeg vil ikke acceptere en afgrænsning af, hvad der er opera, og hvad der ikke er,« siger John Fulljames. »»Sweeny Todd« har været opført i store operahuse over hele verden, og det er helt berettiget, at den kommer her nu.«

Endelig glæder John Fulljames sig over, at det efter flere års fravær er lykkedes ham at klemme en Wagner-opera ind. Nemlig »Tristan og Isolde« – ganske vist kun i en iscenesat koncertopførelse, men med Den Kongelige Operas egen solist Ann Petersen i det store parti som Isolde.

»Fordi sæsonen var næsten fyldt ud, kunne vi ikke klare en fuld sceneproduktion. Men Ann Petersen er i disse år formentlig den ledende Isolde i verden, og det er helt skørt, at hun aldrig har sunget rollen her i København. Jeg tror, der vil være en kæmpe appetit hos publikum efter at høre hende tage denne kraftpræstation på sig,« siger han.

Mere internationalt samarbejde

Det bliver ikke gratis at gøre den ambitiøse sæsonplan til virkelighed. Og John Fulljames lægger ikke skjul på, at regnestykket kun går op, hvis publikum også lever op til deres del af aftalen og køber flere billetter.

»Vi er fortrøstningsfulde, for vi synes selv, det her er et fantastisk program,« siger han. »Men øget billetsalg gør det ikke alene. Vi skal også arbejde mere effektivt i organisationen, så vi udnytter ressourcerne bedre. Og endelig skal vi have meget mere internationalt samarbejde. Det nytter ikke at lave en produktion, der spiller syv aftener og så ligger på lager i 10 eller 20 år. I stedet skal vi co-producere – f.eks. med Madrid og Paris, som vi gør med »Idomeneo«. Det giver meget mere mening, ikke bare økonomisk, men også kunstnerisk.«

Operachef John Fulljames i gang med at instruere barytonsangeren Johan Reuter i John Adams' moderne opera, »Nixon in China«, som har premiere 12. maj. I den kommende sæson skal Fulljames instruere Poul Ruders' »The Handmaid's Tale«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.