Ny operachef er ubeskrevet blad i Danmark

Det Kongelige Teaters nye operachef, John Fulljames, kommer fra et topjob på Royal Opera House i London, men herhjemme er han næsten totalt ukendt.

John Fulljames, Associate Director ved Royal Opera House i London, bliver ny chef for Den Kongelige Opera. Foto: Scanpix 2017
Læs mere
Fold sammen

Med britiske John Fulljames er det et i danske operakredse ganske ubeskrevet blad, Det Kongelige Teater har valgt som efterfølger for tyske Sven Müller, der i januar opsagde sin stilling som operachef. Ikke desto mindre – eller måske netop derfor – modtages valget positivt af kunstnerne i Operaen.

»Jeg synes, det er dejligt, at der kommer et nyt, frisk pust, som ingen har forudfattede meninger om,« siger formanden for Operakoret, Pia Rose Hansen. Også Alexander Øllgaard, talsmand for musikerne i Det Kongelige Kapel, er positiv, selvom hverken Kapellets musikere eller Operakoret har været inddraget i beslutningen.

»Jeg kender ham ikke, men efter hvad man hører, er det et godt valg, og jeg ser meget frem til at lære ham at kende,« siger han.

41-årige John Fulljames kommer fra en stilling som Associate Director ved Royal Opera House i London, hvor han har været ansat siden 2011 og blandt andet har arbejdet tæt sammen med tidligere operachef Kasper Holten. Han har været kunstnerisk leder af The Opera Group (nu Mahogany Opera Group), har arbejdet samme med en bred vifte af komponister og har stor erfaring med at udvikle og producere operaer, oplyser Det Kongelige Teater.

For Berlingskes klassiske musikredaktør, Søren Schauser, er John Fulljames også et ganske nyt bekendtskab.

»Han er et nyt blad, især som leder og chef. Det er som instruktør, han har været kendt indtil nu,« siger Schauser. »Han har instrueret flere store ting på Covent Garden – blandt andet »Mahogany«, som nu kører på Det Kongelige Teater, foruden værker af Rossini og Gluck. Han har været god til at sætte de knapt så kendte værker op, og der virker han som et spændende valg for Det Kongelige Teater, fordi operahuse i dag helst skal profilere sig på at kunne noget, som andre ikke kan.«

Hanne Fischer er næstformand for operasolisterne og har siddet i det ansættelsesudvalg, der har peget på John Fulljames. Hun er meget glad for valget og understreger, at det er et enigt ansættelsesudvalg og en enig bestyrelse, der står bag beslutningen.

»Jeg synes, at vi har fundet et rigtig fint og kompetent menneske med nogle fremtidsvisioner, der passer rigtig godt med det, som Det Kongelige Teater vil,« siger hun. »Han tager over på et tidspunkt, hvor vi står med et godt og stærkt ensemble, og hvor han kan bidrage med nogle nye måder at tænke på. Det er også vigtigt for at kunne flytte og udvikle institutionen.«

Hun ser det også som en fordel, at Fulljames kommer efter en årrække i et stort hus, men samtidig har erfaring fra flere mindre og eksperimenterende operagrupper.

»Han har noget solidt med sig, men samtidig tror jeg også, han tør kaste sig ud i noget af det nye og skæve. Og det skal vi jo også,« siger hun.

Det Kongelige Teaters formand, Lisbeth Knudsen, glæder sig også til at byde John Fulljames velkommen som ny operachef.

»Han tænker på meget spændende vis opera som kunstart ind i en moderne kontekst, hvor den ikke alene skal tilfredsstille et kritisk og loyalt operapublikum med smag for mere og store kunstneriske oplevelser, men han tænker også i at nå ud til nye målgrupper via nye ideer og en stærk passion for at vise, hvad opera kan levere.«

John Fulljames tiltræder i jobbet 20. august.