Omstridt vikingeudstilling er en kæmpesucces for Nationalmuseet

Nationalmuseet oplever en markant stigning i antallet af gæster, efter at museet åbnede den omdiskuterede vikingeudstilling, som designer og vikingeentusiast Jim Lyngvild stod i spidsen for.

f
Besøgstallene på Nationalmuseet er skudt i vejret efter åbningen af den nye og omstridte vikingeudstilling, som designer og vikingeentusiast Jim Lyngvild har stået i spidsen for. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Allerede inden, Nationalmuseet slog dørene op til designeren Jim Lyngvilds nyfortolkning af museets vikingeudstilling, var den udsat for massiv kritik.

Men nye tal fra Nationalmuseet tyder på, at satsningen har givet pote, og at Jim Lyngvilds arbejde, der afsøger grænselandet mellem fakta og fiktion, har haft den ønskede effekt..

De første 14 dage efter udstillingens åbning kom 15.363 gæster forbi. Sammenlignet med de tilsvarende uger i 2017 er det en fremgang på 61 procent, og sammenlignet med de to uger op til åbningen er der tale om en fremgang på 63 procent.

Nationalmuseet har også valgt at gennemføre en undersøgelse blandt gæsterne for at høre om deres baggrund for besøget og om deres udbytte af udstillingen. Tallene viser her, at 53 procent af gæsterne har »lært noget om vikingerne« og at 75 procent af dem har fået »lyst til at vide mere om vikingerne.«

Flere historikere udtrykte inden åbningen bekymring for samarbejdet mellem Jim Lyngvild og Nationalmuseet. En af dem var Jes Fabricius, lektor i historie på Københavns Universitet, der var »overrasket over at se Jim Lyngvild inddraget i planlægningen af en udstilling om vikinger, især fordi man dermed har anvendt en mand uden dokumenterede kundskaber,« som han sagde til Berlingske.

En anden skeptiker var arkæologen, professor Søren Sindbæk fra Aarhus Universitet. De høje besøgstal ændrer ikke ved hans skepsis:

»Det var en god idé at invitere Jim Lyngvild ind, og det er blevet en fin udstilling, men museet har snydt de besøgende. De har en idé om, at de får et klart faktuelt bud på, hvordan vikingerne så ud, men det gør de ikke, og de lærer ikke noget af deres besøg. Det er godt, at der har været mange besøgende, men det kunne man lige så vel have fået, hvis Linse Kessler delte autografer ud, hvis de viste forpremiere på en Star Wars-film, eller hvis de delte gratis iPads ud. Museet har lavet noget, der er visuelt flot, men de har sparet på den faktuelle lødighed,« siger Søren Sindbæk.

Museumsdirektør Rane Willerslev siger, at han er glad for, at museet har indhentet nogle af de tabte besøgende efter årets varme sommer, der afholdt  mange fra at lægge vejen forbi Nationalmuseet.

»Men det vigtigste for mig vil være, at vi når ud til et bredere publikum, der ikke normalt går på museum. Min egen mormor var fabriksarbejder og vidste ikke meget om historie, men hun tog mig med på Nationalmuseet, som dengang var lige så magisk for mig som Tivoli. Jeg vil gerne være med til at gøre Nationalmuseet til hele Danmarks museum, som også skal virke magisk på dem, der ikke er velbevandrede i kultur og historie,« siger Rane Willerslev.