Jim Lyngvild om kritik af ny udstilling: »Det er overhovedet ikke fair«

I et samarbejde med Nationalmuseet har Jim Lyngvild designet museets nye og allerede omstridte vikingeudstilling, der endnu ikke er åbnet. Udstillingen skal ifølge museumsdirektør Rane Willerslev udforske spændingsfeltet mellem fiktion og fakta, og der har i den forbindelse været kritik af Jim Lyngvilds faglige ekspertise. Jim Lyngvild minder dog kritikerne om, at han har haft et hold af eksperter bag sig.

hoveder
Jim Lyngvild har designet seks vikingehoveder til Nationalmuseets kommende vikingeudstilling. Hovederne ligner nogle, der kunne have siddet på kroppen af skuespillere fra HBO TV-serien »Vikings.« Den sammenligning passer Jim Lyngvild godt, seriens popularitet taget i betragtning. Han har designet dem ud fra sin egen forestilling om, hvordan vikinger så ud og ud fra de kilder, han har haft til rådighed. Fold sammen

Som tidligere beskrevet i Berlingske har Nationalmuseet indgået et samarbejde med designer og vikingeentusiast Jim Lyngvild, der i samarbejde med arkæolog Jeanette Varberg har stået i spidsen for museets nyfortolkning af dets vikingeudstilling, der åbner den 26. november. Samme dag afholder HBO Nordic pressemøde på Nationalmuseet i anledningen af den nye sæson af TV-serien »Vikings.«

Samarbejdet mellem de to parter har medført en del spørgsmål om Jim Lyngvilds egnethed og om det grænseland mellem fiktion og fakta, som Rane Willerslev har udtalt til Berlingske, at udstillingen skal afsøge.

»Både vi som udstillingssted og de som serieskabere (HBO, red.) står med spørgsmålet om, hvor langt man kan gå i fantasien om, hvordan vikingerne så ud. Vi har sat Jim Lyngvild sammen med en af vores vikingeforskere for at afsøge, hvor meget menneskelighed vi kan tillægge vikingerne og samtidig være troværdige som kulturhistorisk institution. Vi afsøger grænselandet, ligesom »Vikings« gør,« har museumsdirektør Rane Willerslev tidligere udtalt til Berlingske.

Og netop det har ifølge Nationalmuseet været Jim Lyngvilds opgave i udstillingen. Han har stået for scenografien. Men ifølge Jim Lyngvild selv er det ikke ensbetydende med, at han har kunnet fortolke frit.

»En af de ting jeg bliver mest skuffet over er, at folk tror, at projektet er »Jim og Ranes cirkus«, og at vi nærmest bare har taget hinanden under armen, og så er vi styrtet igennem udstillingen med en malerkost og har kastet med fjer og pailletter på væggene. Sådan fungerer det jo altså ikke,« siger Jim Lyngvild og uddyber:

»Når man laver en udstilling med Nationalmuseet, så er der arkæologer, konservatorer, historikere og kuratorer. Jeg har haft et hold bag mig. Alle mine tanker, alle mine billeder, alle mine visioner har skullet vejes på en guldvægt. Og om nogle af mine forslag har de sagt: »Det der Jim, det er sgu for vildt. Det har vi ikke belæg for.« Og så har vi lavet det om. Det er jo ikke min og Ranes fortolkning. Det er Nationalmuseets og deres eksperters fortolkning. Sat i ramme af mig,« siger Jim Lyngvild.

Jim Lyngvild har med runeskrift tatoveret »Odin ejer mig« på siden af hovedet. På flere af hans vikingehoveder fremgår også runetatoveringer. Ifølge Jim Lyngvild beskriver tekster af Ibn Fadlon fra år 924, at vikingerne var udsmykket »fra tå til isse.« Det vides dog ikke, om udsmykningen var tatoveret eller malet på. Fold sammen

En holdopgave

I den nye udstilling har Jim Lyngvild fotograferet flere billeder af skandinaviske reenactors (en måde at formidle historie på, hvor deltagerne forsøger at genskabe en bestemt tidsperiode eller begivenhed, red.), der klæder sig ud og lever som vikinger, og derudover har han fået produceret seks vikingehoveder. Berlingske har tidligere talt med flere historikere, der er bekymrede over Nationalmuseets samarbejde med Lyngvild.

Også Jakob Seerup, tidligere inspektør ved Nationalmuseet og nu inspektør ved Bornholms Museum, kritiserer samarbejdet og gengiver blandt andet i den samemnhæng en sag fra 2013, hvor Jim Lyngvild opkøbte vikingeskatte, som muligvis kan være framskaffet ved gravrøverier. Jim Lyngvild har tidligere forklaret til Berlingske, at han havde sikret sig, at han ikke gjorde noget ulovligt ved at erhverve sig genstandene, og at han forsøger at få dem tilbage til de respektive lande, de stammer fra, så de ikke ender hos private samlere. Derfor mener han heller ikke, at Seerups kritik er berettiget.

»Det virker som om, at det her har været et frit lejde til bare at svine til, fordi man havde muligheden for at gå grassat og bersærkergang på Jim Lyngvild og Rane Willerslev. Det er overhovedet ikke fair. Udstillingen er en holdopgave. Og så skal man huske på, at eksperterne er mennesker, der ikke laver andet end at sidde og arbejde med her. De ved alt, hvad der er værd at vide om vikinger i Danmark,« siger Jim Lyngvild.

De seks vikingehoveder, som Jim Lyngvild har designet til udstillingen, ligner på mange måder de ansiger, som man kan se i TV-serien »Vikings«, men ifølge Lyngvild skyldes det, at »alt er skrevet i sin tid«.

»Jeg har ingen chance for at vide, hvordan vikingerne så ud, udover at jeg ved blandt andet udfra billeder af blandt andre Knud Den Store, at han havde to øjne, en næse og en mund, hår og en krone på hovedet. Så monstro ikke, at han ser ud, som vi ser ud i dag, og monstro ikke at min holdning kan være lige så fin som andres. Og ja, hovederne ligner dem fra TV-serien »Vikings«, men hvad så? Det er en mega fed serie, og den er meget populær. Intet bliver mejslet i sten. Alt er skrevet i sin tid. Når folk ser den her udstilling skal de gerne kunne se, at det er en udstilling anno 2018. Intet i verden kan laves uden at være farvet af sin tid, og hvis man tror det, så er man idiot. Om tyve år har vi en anden viden, end vi har i dag,« siger Jim Lyngvild.