Nymphomaniac-stjerne udvandrede fra pressemøde i Berlin

Verdenspremieren i Berlin på den uforkortede version af Lars von Triers »Nymphomaniac« blev den sædvanlige Zentropa-tumult med en plaget stjerne, der forlod pressemødet i utide.

Sådan så Shia Laboeuf ud på den røde løber forud for visningen af den lange version  af Nymphomaniac på Berlinalen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PATRIK STOLLARZ

Man kan ikke rigtig have en Lars von Trier-premiere uden en skandale. Og selv om Lars von Trier selv bar en provokerende T-shirt med påskriften »persona non grata« - en henvisning til filminstruktørens bortvisning fra Cannes-festivalen forrige år - var det ikke ham, der leverede den ved filmfestivalen i Berlin, hvor hans uforkortede version af »Nymphomaniac Vol. 1« havde premiere søndag. Det skriver Berlingske.

Efter filmen, der blev meget positivt modtaget af publikum, var der en tætpakket pressekonference, og her benyttede filmens 27-årige stjerne Shia LaBeouf lejligheden til en højst bizar optræden, der satte en tyk streg under skuespillerens renommé som en vanskelig diva.

Shia LaBeouf har i de seneste uger følt sig forfulgt af pressen, og da han modtog sit første spørgsmål fra salen, reagerede han først ved at svare med uforståelige håndtegn, dernæst ved at sige:

»Mågerne flyver efter trawleren, fordi de håber på at få tilkastet en sardin«. Derefter rejste han sig og forlod uden yderligere ord salen, mens de øvrige stjerner og journalister sad måbende tilbage.

Kommentaren blev tolket som en henvisning til de seneste måneders presseskriverier om skuespillerens angivelige plankning af en anden kunstners materiale, som han har brugt til sin egenproducerede kortfilm.

Inden Shia LaBeoufs exit fra pressemødet havde man fået en vis fornemmelse af hans utilpashed ved hans meget lidt imødekommende udstråling i tilknappet bomberjakke og en kasket trykket godt ned i panden.

Shia LaBeoufs dårlige humør skyldtes også et sammenstød aftenen før i Berlin, hvor han var gået til angreb på tre mænd, som, han følte, generede ham med deres mobilkameraer.

Hans kommentar på pressemødet var i øvrigt også planket, idet den stammer fra Ken Loach-filmen »Looking for Eric«, hvor den bliver udtalt af fodboldspilleren Eric Cantona.

Efter pressemødet sagde Zentropa-producent Louise Vesth til Berlingske, at Shia LaBoeufs farvel også var kommet som en overraskelse for hende, men at hun ikke tog det særligt tungt.

»Han har sin egen dagsorden. Og vi har oplevet ting, der var langt værre,« sagde Louise Vesth.

De øvrige skuespillere fra filmen, heriblandt Christan Slater og Uma Thurman, tog også situationen let, og brugte endda LaBeoufs sardinmetafor til deres egen beskrivelse af samarbejdet med den danske instruktør.

»Lars laver film, der er fulde af sardiner, som en skuespiller meget gerne tager imod,« sagde Christian Slater.

Ligesom de øvrige skuespillere afviste Slater, at von Trier skulle være en særlig vanskelig eller krævende instruktør, heller ikke hvad angår nøgenscener og sexscener.

»Jeg følte mig fuldstændigt tryg i Lars’ hænder. Fra vi første gang mødtes, oplevede jeg ham kun som et generøst og følsomt menneske, der har en særlig forståelse for, hvordan man tager sig af skuespillere i udsatte positioner,« sagde Christian Slater.

Efter pressemødet glædede filmproducent Peter Aalbæk Jensen sig over endnu en veloverstået Zentropa-premiere.

»Som gammel købmand glæder man sig selvfølgelig over, at man kan sælge sin film hele to gange,« sagde Peter Aalbæk, der ikke ville udelukke, at den sidste halvdel af »Nymphomaniac«, der også findes i en kort og en lang version, måske kan få premiere ved denne sommers filmfestival i Cannes, som er Lars von Triers traditionelle affyringsrampe.

»Alt er muligt,« sagde han.

Hvordan de to uforkortede versioner af Lars von Triers films to dele skal distribueres, er ikke helt klart endnu, men de vil under alle omstændigheder få en mere begrænset udbredelse, idet filmene mange steder er i åbenlys konflikt med censurreglerne.