Med hitøret til musical

Når den romantiske sommermusical »Forelsket i København« opføres i Københavns Havn, er det med nye musikalske arrangementer af Rasmus Hansen. Med inspiration fra filmen »Moulin Rouge« har den 30-årige komponist givet sangene et stænk pop, som matcher vor tids hit-ører.

Hele 55 amatører står på scenen i »Forelsket i København« - heriblandt 26-årige Pernille Bornudd, der spiller hovedrollen som den svenske pige Maj. Foto: Kristian Sæderup. Fold sammen
Læs mere

Med generte smil og kokette vink stiller fire små piger op foran fotograferne, der står tæt omkring den flydende scene i Københavns Havn. Knap en meter høje, badet i sjælden sol og iført miniature-jakkesæt til nummeret »Træt af mænd« viser de, hvordan dansetrinene kommer til at se ud i årets sommerforestilling »Forelsket i København«, der var et filmhit, længe før deres forældre mødte hinanden.

Nu spiller kærlighedshistorien igen.

Denne gang som teater med 55 amatører på rollelisten og Bent Fabricius-Bjerres musik i nye musikalske arrangementer af Rasmus Hansen.

»Det er ligesom, når du har været inde hos slagteren og køber kød. Bagefter vil du gerne have det tilberedt, og det beder du så en kok om. Jeg finder den bedste måde at tilberede musikken på,« forklarer den 30-årige komponist og arrangør.

Han fortæller, at han gik til opgaven, med en vis tøven efter, at han havde set filmklassikeren fra 1960.

»Jeg må indrømme, at mit første indtryk var, at det var en fin sommer-romantisk film, som man lavede dem engang, hvor der også var noget, der hed Morten Korch. Og så tænkte jeg, at det var fuldstændig umuligt at gøre den historie interessant i dag«.

Nu har Rasmus Hansen skiftet mening.

Gennem det sidste år har han ændret de gamle viser til moderne pop-numre. Sangene er blevet skåret ned. Tempoet sat op. Og flere steder kigger en house-rytme forbi. Inspirationen er fundet i filmen »Moulin Rouge«.

»I mange af de gamle tekster gentager de tingene igen og igen. Det er selvfølgelig meget godt med et omkvæd, som folk kan genkende, men der er ingen grund til at lave for mange repetitioner. I dag skal en sang ikke vare meget mere end tre minutter, hvis den skal i radioen. Det er sådan noget, jeg tænker over, når jeg arrangerer musik. Jeg har da mit hitøre på,« siger Rasmus Hansen, der kalder »Forelsket i København« for en god, klassisk kærlighedshistorie.

I stykket synger skuespillerne live, mens musikken på forhånd er indspillet af radiounderholdningsorkestret. Hele processen er blevet clearet af Bent Fabricius-Bjerre, der skrev de gamle sange.

»Men han er meget large med sine ting. Der har ikke været nogen problemer«, siger Rasmus Hansen, der er mest stolt af sangen »Træt af mænd«. Her har han lagt latin-blæsere ind før omkvædet, mens en houserytme blander sig i de store kor.

Helt anderledes ser det ud med hittet, der bærer samme titel som forestillingen. »Forelsket i København«, der engang var en duet mellem Henning Mortizen og Siw Malmquist, er med i to versioner. En moderne solo-udgave og en klassisk udgave, hvor Pernille Bornudd og Kenneth Muller Christensen kigger hinanden i øjnene og synger duet.

»Det er ren Disney med en masse strygere, og jeg tror, at de andre på holdet var meget overraskede over, at jeg lavede det på den måde. Men man skal passe på et nummer som »Forelsket i København«, som folk kender så godt, og som i forvejen er så helstøbt. Det er jo nogle fantastiske sange, som Bent har skrevet,« mener Rasmus Hansen.