Jul og sex hænger sammen som gran og nisser

Frække nissepiger, villige julemænd og sexet julepynt. Jesu fødselsdag bliver i stigende grad kædet sammen med liderlighed og sex. Men sådan var det faktisk også i gamle tider. Også før man begyndte at lave julekusser til juletræet.

»Man kan da godt hænge en lille kusse på træet. Bare for at skabe lidt balance.« siger det feministiske oplevelseskollektiv Det Ovale Rum

Det er faktisk overraskende svært at lave en julekusse.

Leret skal vrides og bukkes, så der opstår en passende fordybning, der kan blive pyntet med noget af den glimmer, der er sat frem. Det er min debut, og så skal det gøres ordentligt.

En pige med pandehår og højhalset litteraturhistoriker-look virker stærkt tilfreds med det, hun kalder sin »hverdagskusse«, men jeg har større ambitioner. Min kreation skal ikke ligne en af de papirkugler, der lå rundt om skraldespanden i mit gamle klasselokale. Min julekusse skal funkle.

Lokalet er svedende varmt, måske fordi flere end 50 personer er mødt op i Folkets Hus på Nørrebro, hvor Det Ovale Rum har inviteret til julekusseevent. De aflange borde flyder med intime billeder, der inspirerer de fremmødte til at fortolke frit over temaet.

»Hele ideen opstod på et møde sidste år, hvor en person havde taget ler med, fordi det var jul. Vi arbejder jo meget med erotik, og derfor begyndte vi at forme kusser. Det blev hurtigt ret tydeligt, hvor forskellige de blev. Fordi vi også laver erotiske podcast, er vi nok ret frisindede. Alligevel lærte vi alle sammen ekstremt meget. Efter tre timer var mit stuebord fyldt med kusser i alle mulige former og farver,« fortæller Stine fra Det Ovale Rum, der kalder sig for et »erotikdrevet lyd- og oplevelseskollektiv« bestående af feminister.

Det Ovale Rum havde stillet glimmer og ler til rådighed til deres julekusseevent i begyndelsen af december.

Af samme grund har de deres eget syn på julen.

»Det er en sindssygt seksualiseret højtid. Sidste uge sad jeg og så »All I Want for Christmas Is You« med Mariah Carey og Justin Bieber, hvor det eneste, hun laver, er at stå i en lårkort og ringe med en liderlig klokke,« forklarer Stine, der gætter på, at de frække nissepiger også skyldes den maskuline dominans i højtiden. Det – og så penge.

»Coca-Cola og andre brands har jo gjort deres for at gøre jul til en kommerciel højtid, hvor julemanden drikker sodavand – og sex sælger. Men derudover er der jo mange mænd i Bibelens fortællinger om juletiden. Gud er en mand. Jesus er en mand. De vise mænd er mænd. Og Maria er gjort så ufarlig, at hun er jomfru, da hun føder sit barn. Hvis man kigger på det, er det tydeligt, at patriarkatet er meget tydeligt i kristendommen. Så kunne man jo godt tage en lille kusse og hænge den på træet. Bare for at skabe lidt balance.«

Er du en artig nissepige?

Det er faktisk ikke kun i Det Ovale Rum, at man ser en sammenfletning af jul og sex. I modsætning til  pæne og bornerte højtider som påske og Kristi himmelfartsdag er Jesu fødselsdag forbundet med både lyst og nydelse. På nettet kan man finde hundredvis af frække julesange, der roser julemanden og hans store pakker. Der er villige og glade nissepiger i de fleste sexbutikker, og selv bordellerne melder om særligt travlt op til juleaften.

Også sexolog Amanda Lagoni har bemærket det. I hendes lokale Netto kan man få brystvortemanchetter til at putte i julesokken. Til jul får den på alle tangenter.

Det er ikke nødvendigvis, fordi der er 100 procent kulturel kontinuitet fra Svend Tveskægs kongeløfter til folk, der lover at holde op med at ryge i det nye år. Men det giver grundlæggende god mening at rense ud og begynde forfra, når årstallet skifter.

»Vi har noget med sommersex, men der er ikke helt den samme lummerhed over sommeren og over andre højtider som den, vi forbinder med juletiden,« siger Amanda Lagoni, der gætter på, at det både skyldes klicheen om den løsslupne julefrokost og julens retorik.

»I mange lange parforhold er sex blevet en byttehandel –  du putter ungerne, og så giver jeg et blowjob – og det er helt fint. Dialog, forventningsafstemning og ikke mindst uhøjtidelighed er godt. Dog er noget af det bedste sex den uforudsigelige sex, man får som en overraskelse eller en gave. Og i julen får man bare gaver uden at skulle gøre noget. Der er nydelse uden ydelse,« siger Lagoni.

Julesex er kulturarv
Julen er altså nydelse. Den er konfekt, hjemmebag og skæresovs. Og sex. Det er tilmed historisk begrundet.

Folkelige overleveringer fra 1700-tallet fortæller om spraglede, grænseoverskridende maskerader, hvor man klædte sig ud i det andet køns tøj og levendegjorde julens galleri af guder og ånder. Selv det uskyldige luciaoptog har rod i en historie, der ligger langt fra søde børn, der går i utakt gennem landets institutioner.

»Santa Lucia er i virkeligheden en overførsel af den gamle lysnat, der var knyttet til en kvindelig figur, der hed Lusse. Den person, der blev udvalgt til at agere Lusse, havde en meget seksuel energi. Det var først i begyndelsen af det 20. århundrede, at vi opfandt Santa Lucia, der blev en smånationalistisk, udvandet udgave af den oprindelige figur,« forklarer religionshistoriker Rasmus Hjarnø Rasmussen, der understreger, at julen ikke var den eneste højtid, der indeholdt erotik og lyst.

Under de gamle majfester, der lå, hvor vi nu holder påske, blev udvalgte majbrude og majgrever bedt om at have sex med hinanden. Og i de gamle helleristninger er der masser af lyst. Spørgsmålet er så, hvorfor vi ikke har beholdt de erotiske påskefester? Hvorfor får julen lov at have monopol på alt det sjove?

»Mit gæt vil være,« siger Rasmus Hjarnø Rasmussen, »at julefrokoster og nytårsfester har haft en særlig evne til at fastholde gamle former, fordi de også ligger der på året, hvor de gør. Det er mørkt, og derfor har vi brug for nydelse. Og så giver det bare god mening at tale om forsætter og ønsker, når du går ind i et nyt år. Det er ikke nødvendigvis, fordi der er 100 procent kulturel kontinuitet fra Svend Tveskægs kongeløfter til folk, der lover at holde op med at ryge i det nye år. Men det giver grundlæggende god mening at rense ud og begynde forfra, når årstallet skifter.«

Og så er der selvfølgelig det andet argument. Det, som Det Ovale Rum også nævnte. Nemlig pengene.

»I gamle dage var det en kæmpe fest, når man lavede julebryg på gårdene. Den dag, hvor man åbnede tønden, holdt man en fest. Og julen sluttede først, når tønden var drukket op. Så julen var også noget, man drak. Og det aspekt findes også stadigvæk, fordi bryggerier har valgt at gøre det til en festdag, når julebryggen frigives. På den måde har virksomheder haft en interesse i at holde fast i vores historiske traditioner,« siger Rasmus Hjarnø Rasmussen.

Flere frække gaver under træet

Men det er nu ikke alle traditioner, der holdes i hævd. Eller rettere – det er ikke alle traditioner, der er så kåde, som de virker.

Sexolog Amanda Lagoni kan godt se, at danskerne stadig er glade for at dyrke ideen om den kåde julefrokost og den liderlige julemåned, men når alt kommer til alt, tror hun ikke på, at der sker mere end normalt i de danske soveværelser. Tværtimod.

»Det kan godt være, at der er frække nisser alle steder, men alt tyder på, at jo mere travlt vi har, jo mindre sex har vi. Normalt har vi mest sex i ferien, men i julen er vi sammen med familien, så der sker ikke så meget. Det fremmer ikke ligefrem sexlivet, når vi ligger tre generationer under samme tag,« siger Amanda Lagoni, der derfor gerne vil slutte med en direkte opsang til familien Danmark.

»Det ville være skønt, hvis flere par levede op til retorikken, tog lummerheden med hjem og for eksempel gav hinanden frække kalender- eller julegaver.«

Det kunne eksempelvis være en lille hjemmelavet julekusse med glimmer på. Det var da en mulighed.