Ingen boomere kender »X Factor«s Martin Jensen, men de unge piger ved, hvorfor han er fremtiden

En 29-årig silkeborgenser i gummisko, med partyhår og elendige vittigheder, har sparket nyt liv i et gammelt program. Valget af Martin Jensen som den tredje dommer i »X factor« kunne ellers sagtens være endt som en katastrofe, skriver Sarah Iben Almbjerg.

I skumsprøjt af bagværk og dårlige vittigheder har den 29-årige DJ Martin Jensen (til venstre) indtaget den ledige dommerstol efter Ankerstjernes exit. Nu er ingen vittigheder for platte til at komme i fjernsynet. »Nogle tager det tungt, andre tarteletter«. Men det virker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lasse Langoni Lasse Lagoni

Indrømmet – jeg skulle lige vænne mig til det.

Efter ti år på skærmen er »X Factor« blevet en tv-mæssig garant for tryghed. Ikke engang et kanalskifte fra DR til TV 2 har ændret på konceptet, der er som støbt i beton, med tre dommere og hundredvis af håbefulde deltagere, en del uden skyggen af det talent, deres mor har sagt, at de har. Men i år er der sket noget nyt.

I skumsprøjt af bagværk og dårlige vittigheder har den 29-årige DJ Martin Jensen indtaget den ledige dommerstol efter Ankerstjernes exit. Nu er ingen vittigheder for platte til at komme i fjernsynet. »Nogle tager det tungt, andre tarteletter«.

X Factor på TV 2 2021. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lasse Lagoni.

Det lignede en katastrofe i venteposition. Jensen mindede om den bølge, der ramte verden for et par år siden under navnet Rejuveniles. Voksne mennesker, der går med Scooby Doo-underbukser, har Hello Kitty-brødristere og går mere op i computerspil end politik. Jensen selv sørgede for at dyrke rollen med sætninger, som »Jeg har aldrig læst en bog. Det er spild af tid«. I en tid, hvor idioti er det nye porno – skamfuldt og småborgerligt – virker sådan en udtalelse som offentligt selvmord.

Men Martin Jensen er en succes. I løbet af kun tre afsnit har han gjort lige så meget for programmets stemning, som både Sofie Linde og Thomas Blachman tidligere har præsteret. Især samspillet med sidstnævnte er vigtigt. Den skaldede trommeslager er for længst kronet som »X Factor«s egentlige konge, en status, som han selv er pinagtigt bevidst om.

Over for det er Martin Jensen en tåbe, sådan som Shakespeare skriver rollen. Tåben er normalt en almindelig borger, der kan bruge sin forstand til at overgå folk med højere social status. Det er tåben, der siger ting, andre ikke tør tænke. Eller endnu bedre – det er ham, der siger ting, andre aldrig fik tænkt, fordi de er kørt fast i samme mentale rille. Et godt eksempel stammer fra det seneste program, hvor Jensen sagde fra. Ukulelens tid er forbi. YouTubes hofinstrument er ude.

»Vis mig en topkoncert med Taylor Swift, Beyonce eller Lady Gaga, der står og spiller på en ukulele. Det er der jo ingen, der gør. Det er et instrument, som 16-årige piger gemmer sig bagved, fordi de ikke har lært at spille på en rigtig guitar,« sagde Martin Jensen, efter endnu en stribe teenagepiger havde holdt det lille instrument frem som et nuttet våben. Ude i hjørnesofaerne vidste vi, de trofaste seere, at han havde ret. Ingen har turdet sige det, men der er simpelthen grænser for, hvor meget fingerspil man kan byde os.

Evnen til at sige de unævnelige sandheder har sat gang i en bromance mellem Blachman og Jensen, der får det bedste frem i hinanden.

»Det sker jo bare nogle gange, at man møder nogle mennesker, man godt kan lide. Heldigvis ikke alt for tit. Vorherre bevares,« som Blachmann betror kameraet.

Igen og igen agerer han boksebold for Jensens vittigheder. Bag Blachmans stilfulde habitjakke ligger der faktisk en stor portion selvironi, men det har aldrig været tydeligere end nu.

Omvendt viser Jensen også en stigende interesse og respekt for de mennesker, der lægger deres rystende hjerte – og stemme – frem for panelet. Måske ser han også selv, hvor mange af dem, der ser på ham med hjerteformede pupiller. Det kan godt være, at Jensen var en ukendt stjerne for Generation X, men teenagepigerne har helt styr på ham.

Endnu ved vi ikke, hvordan det vil gå, når Martin Jensen skal tage fat på de voksne over 23 år, der blev hans kategori til årets liveshow, hvor Blachman står med grupperne, og Oh Land for første gang skal have de unge. Måske giver det også lidt plads til, at hun, Nanna Øland Fabricius, får mere plads i programmerne, der hidtil har givet hende status af mellemlægspapir mellem Blachmann og Jensen – »fnisepigerne«, som hun kalder dem.

Man kan undre sig over, at et lille land med så få store hit stadig kan rumme flere potentielle stjerner, Man kan også undre sig over, at et talentprogram, der allerhøjst er endt i et enkelt landskendt navn, stadig kan bestå. På en eller anden besynderlig måde har Martin Jensen, kronprinsen af bagværk og bagateljokes, gjort sit til, at man har lyst til at blive hængende og undersøge det. Nogle gange skal man bare helt ned på jorden for at se, hvor stor verden er.

X-Factor vises på TV 2 fredag aften kl. 20.00 og på TV 2 play. Denne uge sluttede de tre såkaldte auditions. Næste uge går man videre til five chair-challenge, hvor dommerne skal indsnævre gruppen af artister, de vil have med videre i konkurrencen. Jensen har fået gruppen af solister over 23. Thomas Blachmann fik grupperne, mens Nanna Øland Fabricus har ansvaret for de unge.