Gu' har jeg kvajet mig

Tidligere teaterchef Jon Stephensen erkender, at han har begået en klokkeklar fejl, men han håber, at Københavns Teater vil genansætte ham. Men det vil de ikke, siger formanden.

Når teaterverdenen indkalder til pressemøde, foregår det normalt med masser af kindkys, kvidren og klapsalver. Men til pressemødet i Kunstindustrimuseet i København er der mærkeligt stille denne mandag formiddag. Mens regnen drypper udenfor, deler tidligere teaterchef på Gasværket, Jon Stephensen, store lyserøde mapper ud til de fremmødte. Mapperne er proppet til deres yderste med mailkorrespondencer, budgetoptegnelser og kontrakter. Klædt i sort og med trætte øjne byder han velkommen. Og siger undskyld. Ikke bare en gang, men flere gange:

»Jeg undskylder ydmygt. Jeg har været uopmærksom, og det beklager jeg, men jeg har ikke taget af Gasværkets kasse,« siger Jon Stephensen, der indtil i fredags var manden bag en af Danmarks største teatersucceser. Som teaterchef på Gasværket, der hører under Københavns Teater, har han været med til at sikre teatret over 200.000 solgte billetter på et år. Hvilket må siges at være lidt af en præstation. Men nu er han smidt ud i kulden.

Fyret på grund af bijob

Ifølge Københavns Teater er Jon Stephensen blevet fyret, fordi han har modtaget cirka 168.000 kroner for et bijob som scenograf på den succesrige forestilling »Elsk mig i nat«. Betalingen kom fra det private produktionsselskab The One and Only, der samarbejdede med Gasværket om forestillingen. Problemet er, at Gasværkets bestyrelse ikke blev orienteret om Jon Stephensens ekstraarbejde, og det strider mod reglerne for teaterdirektører under Københavns Teater. Derfor blev han fyret.

Ifølge Jon Stephensen advokat, Birgit Gylling Andersen, der sidder med ved pressemødet denne mandag, er der heller ikke heller ikke meget at gøre rent juridisk.

»Men man skyder spurve med kanonkugler,« siger advokat Birgit Gylling Andersen og fortsætter:

»Vi startede med en stor sag, hvor han blev beskyldt for at berøve teatret, men vi er endt med en noget mindre sag,« siger hun. Derfor håber både hun og Jon Stephensen, at Københavns Teater og Gasværkets bestyrelser vil tage teaterchefen tilbage trods »den klokkeklare fejl«:

»Jeg er rigtig ked af det, men jeg gjorde det uden for min arbejdstid på Gasværket, og jeg tror ikke, at nogen vil sige, at jeg ikke gør mit job godt nok der,« siger han og understreger, at når man har travlt, så kvajer man sig:

»Gu' har jeg kvajet mig, fordi jeg ikke har fortalt bestyrelsen om det. Men nu rækker jeg hånden frem og undskylder,« siger Jon Stephensen, der dog ikke kan komme igennem til bestyrelsen, som har valgt ikke at tale med ham.

Justitsmord?

Da direktør fra Københavns Teater Steen Pade bliver ringet op og spurgt, om han kan overtales til at genansætte Jon Stephensen, er meldingen klar:

»Vi har truffet en afgørelse, og det er, hvad der er at sige til det,« siger han og understreger, at bestyrelsen flere gange har indskærpet, at hvis Jon Stephensen skulle have supplerende indtægter, så skulle han spørge om lov. Derudover mener Steen Pade også, at den tidligere teaterchef har løjet over for ham:

»I midten af oktober spurgte jeg Jon Stephensen, om han modtog ekstrabetaling, hvortil han svarede, at nej, det gjorde han ikke. Men en måned efter finder jeg dokumentation, der viser det modsatte,« siger Steen Pade, der ikke længere mener, at hverken Gasværket eller Københavns Teater »kan have tillid til Jon Stephensens omgang med offentlige midler«. Bestyrelserne har også krævet, at teaterchefen betaler de penge tilbage, som han har tjent som scenograf på »Elsk mig i nat«, og at han annullerer den aftale, han har med Tivoli, hvor Jon Stephensen får yderligere 100.000 kroner, som svarer til en procent af indtægten ved de i alt 33.000 solgte billetter.

Og spørger man leder af Kulturpolitisk Forskningscenter ved Århus Universitet, professor Jørn Langsted, er det ganske rimeligt. For her er hverken tale om »justitsmord« eller »karaktermord«, som Jon Stephensen ellers har kaldt fyringen:

»Det her handler ikke om Jon Stephensen. Det handler om, hvorvidt offentlig teaterstøtte skal have legitimitet. Altså, om vi tør tro på, at offentlig teaterstøtte ikke bare beriger nogle tilfældige rundt omkring i branchen, men om den bruges til at lave den bedst mulige kunst. Det er det, der er på spil i denne sag,« siger professoren, der ikke mener, at Københavns Teater kunne have handlet anderledes.

Men teaterchefen blev betalt af et privat firma - og ikke af det offentlige?

»Det er stadig nok til, at han kan blive fyret. Han har indgået nogle aftaler, han ikke har overholdt,« siger Jørn Langsted, der understreger, at forudsætningen for, at pengene rullede, var, at forestillingen blev spillet på et offentligt støttet teater:

»Og det er med til at gøre den offentlige teaterstøtte utroværdig, « fastslår professoren.

Det er der ikke enighed om i det danske kulturliv. 55 personligheder fra miljøet har skrevet under på et åbent brev, der i går blev sendt til bestyrelsen for Københavns Teater og til bestyrelsen for Gasværket. Her opfordres de to instanser til »at besinde sig« og »annullere den opsigtsvækkende afskedigelse« af Jon Stephensen.

»Synd og skam«

En af brevets underskrivere er PR-konsulent Christian Have, der har et indgående kendskab til teaterbranchen:

»Der er ingen tvivl om, at Jon Stephensen ikke har informeret Gasværkets bestyrelse, som han skulle, men at det skal få sådan nogle konsekvenser for en leder, der har haft kæmpesucces og fået utrolig mange nye generationer i teatret, det er synd og skam,« siger Christian Have, der understreger, at det er helt normalt, at teaterdirektører bliver aflønnet, hvis de påtager sig arbejde ud over direktørjobbet:

»Med forbehold for, at der kan være detaljer, vi ikke kender, burde man have kunnet tage en kammeratlig samtale med Jon Stephensen eller have givet ham en skriftlig påtale. Det ville have klædt alle bedre. At fyre Jon Stephensen er ikke i nogens interesse, hverken i Gasværkets, Jon Stephensens, Københavns Teaters eller dansk teaters i det hele taget.«

Læs også:
Havde Jon for store armbevægelser?
Kendisser vil have Jon tilbage