Dansk Erhverv har fået mange flere nye medlemmer fra kulturlivet: »Kulturlivet har været for dårlig til at italesætte sig selv som en økonomi«

Mens en ny kulturel brancheorganisation begynder at tage form i det skjulte, søger store dele af det hårdt trængte kulturliv ly hos Dansk Erhverv med Brian Mikkelsen i spidsen. Er en kamp om kulturen under opsejling?

»Vi får hele tiden nye medlemmer, og jeg forventer, at vi kommer til at sidde på meget af kulturlivet. Vi er i dialog med rigtig mange kulturaktører for at finde ud af, hvordan vi får et stærkere kulturliv på den anden side af krisen,« siger direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Typisk vil man måske ikke tænke på Dansk Erhverv i samme moment som spillesteder, teatre og andre kulturelle institutioner. Men kulturbranchen er også et dansk erhverv, og det er manden i spidsen for brancheorganisationen, direktør Brian Mikkelsen, godt klar over.

Han fortæller, at der den seneste måned er kommet 16 flere kulturmedlemmer hos Dansk Erhverv.

Brian Mikkelsen, Dansk Erhverv

»Når vi taler om kultur, og vi lykkes med at få kulturen på den politiske dagsorden, bliver det lettere det at tale kulturen op. «


»Vi skal have professionaliseret vores kulturliv,« siger han.

»Det er arbejdsgivere, og nogle af dem er store. Jeg ved fra min tid som kulturminister, at kulturlivet er meget forskelligt, og at det ikke er altid, der er fællesinteresser. Men coronakrisen har lært os, at vi har brug for en fælles kultur og identitet. Og at vi skal kunne samarbejde.«

Brian Mikkelsen fortæller, at Dansk Erhverv allerede havde adskillige medlemmer fra kulturlivet, herunder museer, forlag og spillesteder.

»Vi får hele tiden nye medlemmer, og jeg forventer, at vi kommer til at sidde på meget af kulturlivet. Vi er i dialog med rigtig mange kulturaktører for at finde ud af, hvordan vi får et stærkere kulturliv på den anden side af krisen,« siger Brian Mikkelsen.

»Kulturlivet har været for dårligt til at italesætte sig selv som en økonomi. Det mente jeg også, da jeg var kulturminister. I den tid, vi går ind i, er der et kæmpe potentiale for danske kulturprodukter. Det er alt fra musik til billedkunst og bøger. Den jomfruelighed, der måske har været, er fuldstændig forsvundet. Det er jo også til fordel for kulturen og kunstnerne, at de tjener flere penge.«

Blødende økonomi

Med præciseringen af planerne for anden genåbningsfase er kulturlivet atter havnet i en venteposition. For eksempel må museer, højskoler, teatre, kunsthaller og biografer bide utålmodigheden i sig. Tidligst 8. juni må de slå dørene op igen. Utilfredsheden har været svær at overse. »Jeg er ærlig talt forbløffet,« lød det forleden fra direktør i Organisationen Danske Museer Nils M. Jensen.

»Det betyder mindst endnu en måned med blødende økonomi for museerne.«

Der kan ikke længere herske tvivl om, at kulturlivet er en af de brancher, der tager et ekstra hårdt slag som følge af coronakrisen. Det var et af budskaberne i en analyse fra Erhvervsministeriet, der slog fast, at kultursektoren er den branche – efter hotel- og restaurationsbranchen – der er udsat for mest økonomisk slingrekurs under coronakrisen.

Jon Stephensen, teaterchef i Aveny-T, har brugt statsminister Mette Frederiksens genåbningsplaner til at slå på tromme for, at en kulturel brancheorganisation ikke bare er en god idé, men også en nødvendighed. Ideen til en samlet kulturorganisation præsenterede han fredag i Berlingske.

»Det står lysende klart, at kulturlivet i Danmark er svagt, når det står alene. Det skal stå i flok, og situationen lige nu skriger til, at vi skal have en samlet brancheorganisation for dansk kulturliv,« lød det fra Jon Stephensen.

»At forbedre kulturen handler selvfølgelig også om økonomi, men kulturens betydning kan ikke altid gøres op i kroner og ører. Kultur er udtryk for danske værdier. Derfor er det måske vigtigt, at vi som organisation er Dansk Kultur og Dansk Erhverv. Vi er noget andet end både Dansk Industri og Dansk Erhverv,« siger Jon Stephesen, teaterchef i Aveny-T, der arbejder på at skabe en ny kulturel brancheorganisation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

»Kulturpolitik er erhvervspolitik«

Problemet har, mener han, været, at kulturen ikke har talt med én fælles stemme, der på samme tid kan få politikere og borgere til at indse, at kulturen er vigtig. For samfundsånden såvel som samfundsøkonomien.

Det er Brian Mikkelsen og Jon Stephensen altså enige om. Siden Jon Stephensen præsenterede ideen om en brancheorganisation for kulturlivet, har ideen været til debat. Det er ikke alle, der mener, at den er holdbar, for kulturlivet er mangespektret og forskelligt. Blandt andet er det blevet pointeret, at dele af kulturlivet fortrinsvist er baseret på offentlige tilskud.

Men ifølge Jon Stephensen har det vist sig, at opbakningen er overvældende. Blandt interessenterne er organisationer, der arbejder med livemusik, teater, film, museer, design og arkitektur. Men han kan ikke fortælle, hvor mange der præcist er tale om. Det er også uvist, hvordan brancheorganisationens økonomiske fundament kommer til at se ud.

»Jeg  håber, at vi kan tale med en mere fælles stemme om de udfordringer, der med garanti også er der til den tid, på den anden side af sommerferien, « siger Jon Stephensen og fortæller, at han håber, at organisationen allerede inden sommerferien for alvor begynder at tage form.

»Men lige nu er jeg først og fremmest teaterchef med hjælpepakker, økonomi, forestillinger, og hvad der ellers hører til. Der er ved at blive skabt et mindre sekretariat, som skal sørge for, at idéen ikke bare bliver glemt eller udvandet.«

»Når vi taler om kultur, og vi lykkes med at få kulturen på den politiske dagsorden, bliver det lettere det at tale kulturen op. Det har vi tænkt os at gøre med brancheforeningerne i det danske kulturliv. Det er en konstruktion, der har virket indtil nu, og det vil den også gøre i fremtiden,« siger Brian Mikkelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

For Jon Stephensen er det vigtigt, at den kommende brancheorganisation rækker ud over det, Dansk Erhverv står for.

»At forbedre kulture, handler selvfølgelig også om økonomi, men kulturens betydning kan ikke altid gøres op i kroner og ører. Kultur er udtryk for danske værdier. Derfor er det måske vigtigt, at vi som organisationer er Dansk Kultur og Dansk Erhverv. Vi er noget andet end både Dansk Industri og Dansk Erhverv.«

Brian Mikkelsen er sikker på, at Dansk Erhvervs hjælp til kulturmedlemmerne er den helt rigtige. Det til trods for, at han erkender, at idéen om en ny kulturel brancheorganisation er god.

»Når vi taler om kultur, og vi lykkes med at få kulturen på den politiske dagsorden, bliver det lettere det at tale kulturen op. Det har vi tænkt os at gøre sammen med brancheforeningerne i det danske kulturliv. Det er en konstruktion, der har virket indtil nu, og det vil den også gøre i fremtiden,« siger Brian Mikkelsen.