2012: Danske Bank-reklame vækker harme: »Et spark i kuglerne«

I stedet for at relancere Danske Banks Brand satte reklamefilmen »New Normal, New Standards« nye standarder for, hvor mange bank en uovervejet reklame kunne få på de sociale medier.

Kampagnen »New Normal New Standards« var så ude af trit med folk, at den startede en shitstorm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

»Det er sjældent, en reklame kan få mit pis i kog. Men den nye kampagne fra Danske Bank er simpelthen som at blive sparket i kuglerne,« skrev Thomas Moos Jensen i 2012 og på Danske Banks Facebook-væg, efter han havde set Danske Banks reklamefilm »New Normal, New Standards«.

Inden længe havde 10.000 mennesker tilkendegivet, at de var enige i det synspunkt, og shitstormen mod Danske Bank var en realitet.

I skyggen af finanskrisen ville Danske Bank under sloganet »A New Normal Demands New Standards« gerne fortælle forbrugere, hvordan banken var klar til at agere i en ny, omskiftelig verden.

Thomas Moos Jensen

»Tror I, vi allerede har glemt, at I som en del af bankvæsenet er en af überskurkene i den situation, verden befinder sig i nu?«


Derfor lavede de en reklamevideo, der forestillede en række scener med blandt andet smeltende isbjerge, vindmøller, oprørske unge og demonstranter fra den stærkt kapitalkritiske »Occupy Wall Street«, der kæmper mod bankernes spekulative handler, for økonomisk lighed og en reform af hele det finansielle system.

Dommen fra danskerne var hård og faldt med det samme.

»Hallo, bank-typer, vil I have os til at tro, at I nu vil være en slags samfundsgavnlig institution fremfor en indtjeningsfokuseret forretning? Og tror I, vi allerede har glemt, at I som en del af bankvæsenet er en af überskurkene i den situation, verden befinder sig i nu? I kunne starte med en reklame med sloganet »Tilgiv os« efterfulgt af en markant lønnedsættelse til de folk, hvis grådige beslutninger og flossede moral er en væsentlig del af problemet«, lød det videre i Thomas Moos Jensens opslag, der meget godt opsummerer stemningen på Danske Banks Facebook-væg.

Kommunikationseksperter var enige om, at reklamekampagnen var et eklatant fejlskud, der talte ned til danskerne, og at det var uforståeligt, at man med så mange penge til en annonceafdeling kunne lave en reklamefilm, der var så ude af trit med folkestemningen. Historien om Danske Banks upassende reklame nåede hele vejen til USA, hvor banken blev anklaget for groft at udnytte Occupy Wall Street til at rehabiltere deres image.

På trods af den massive og vedholdende kritik holdt Danske Bank fast. »Det tager tid for folk at forstå, hvad vi gerne vil, og en uge er for kort tid til at vurdere kampagnen på«, sagde Camilla Dahl Hansen, chef for bankens Corporate Branding til Politiken.

Occupy Wall Street-bevægelsen gik i rette med Danske Bank og klagede over, at billeder fra bevægelsen blev misbrugt i filmen. Reklamekampagnen blev ikke aflyst, men den del, der viste Occupy Wall Street-demonstranterne blev fjernet fra reklamefilmen.

»Vi fortsætter vores kampagne i en tilrettet version og arbejder videre med at gennemføre vores nye strategi,« lød det fra banken i en pressemeddelelse.