Vil undgå dyre fejlrekrutteringer: Nye ledere testes som aldrig før

En ny undersøgelse fra Lederne viser, at brugen af tests, før en ny leder ansættes, er steget markant. Ledelsesrådgiver mener, at udviklingen er naturlig.

Er du leder, og er du blevet ansat inden for de tre-fire år, er der en god chance for, at du er blevet testet, før du blev ansat.

Ifølge en ny undersøgelse, som organisationen og A-kassen Lederne har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, er der nemlig en stigning i antallet af ledere, der er blevet testet før deres ansættelse.

54 pct. af de 3.390 af de adspurgte ledere, som blev ansat mellem 2014-2017, har været igennem en test, og sammenlignet med de ledere, der blev ansat mellem 2010-2013, giver det en stigning på seks procentpoint.



Men det er der ikke noget mærkeligt i, ifølge Flemming Andersen, som er ledelsesrådgiver hos Lederne. Tværtimod mener han, at det er en naturlig udvikling, at kun flere ledere vil opleve at blive testet, før de bliver tilbudt en stilling.

»Dels handler det om, at HR-afdelingerne i de store virksomheder og hele rekrutteringsprocessen bliver stadig mere professionaliseret. Dels handler det om, at det er ekstremt vigtigt for virksomhederne at finde den bedst egnede kandidat, idet fejlrekrutteringer koster dyrt både i kroner og tid, og en test kan medvirke til at nuancere billedet af den potentielle nye leder,« fastslår Flemming Andersen.

Udviklingen taler også sit eget tydlige sprog, hvis man kigger et årti tilbage. I 2005 var det blot fem pct. af de ledere, der blev ansat i en ny stilling, som gennemgik en test før ansættelse, og i dag er det altså 54 pct. af dem, der blev ansat mellem 2014-2017.

Testen er et samtaleværktøj

Der bliver både brugt personligheds- og faglige tests, men undersøgelsen viser, at der bliver brugt flest personlighedstest. Hvis man ser på de ledere, som blev testet, før de fik deres nuværende job, gennemgik 61 pct. en personlighedstest, mens 35 pct. også deltog i en faglig test.

»Det er vigtigt at understrege, at en test ikke giver et komplet billede af kandidaten, og en test må aldrig stå alene.Testen skal betragtes som et samtaleværktøj, der kan medvirke til, at man kommer et spadestik dybere under samtalen. Og så er det samtidig vigtigt at have for øje, at testen ikke kun er til gavn for virksomheden, men også for kandidaten, som via den samtale og de spørgsmål, testen afføder, kan blive klogere på eksempelvis strategien og ledelsesstilen hos den mulige kommende arbejdsgiver,« siger Flemming Andersen.