Idérig altanmand

Stifter af Altan.dk Peter Knudsen gør en dyd ud af at gøre tingene anderledes i den traditionelt fastlåste byggebranche. Velskrevne fakturaer, café med håndmadder og elevatorer i køkkenopgange er blandt ideerne.

Peter Knudsen er fyldt med gode ideer og hurtig til at føre dem ud i livet. Han har til gengæld ingen ambitioner om at komme til at stå i spidsen for store virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 2011 begyndte Peter Knudsen for første gang at benytte sig af en computer og skrive sine egne e-mail. Forklaringen fra ham selv er, at han staver dårligt. Hans begrænsede evner udi stavning var også medvirkende til, at han som ung ikke bestod optagelsesprøven til Dansk Politi. Det er pinligt, siger han, og han vil formentligt også mene, at det er en anelse pinligt at læse om det i disse spalter.

Men i virkeligheden gør det den 58-årige stifter af byggevirksomheden Altan.dks meritter frem til i dag endnu mere bemærkelsesværdige. Lidt paradoksalt modtog han i sidste uge Sprogprisen, som blandt andet uddeles af Dansk Sprognævn, for at udsende fakturaer og kundebreve, som ifølge juryen er de mest velskrevne i Danmark.

Fakturaerne og kundebrevene er ikke forfattet af Peter Knudsen personligt, men det var hans idé, at virksomheden skulle få nogle dygtige folk til at se på, hvordan Altan.dk kunne sende forståelige og velformulerede breve og fakturaer ud til sine kunder.

Det er et eksempel på, at den murer-uddannede Peter Knudsen konstant får ideer og fører dem ud i livet. Evnen til at bryde faste mønstre og vende tingene på hovedet har bragt flere succeser med sig.

Han er manden bag byggevirksomheden Altan.dk, som i dag omsætter for 125 millioner kroner og har skabt en solid forretning på at standardisere montering af altaner.

Virksomheden er et spinoff fra Ringsted Bygningsentreprise, som han etablerede i 1994 og udviklede til en mellemstor byggevirksomhed med en omsætning på 150 millioner kroner. I 2006 blev forretningen for stor for ham, og han ønskede at vende tilbage til livet som iværksætter, hvor agilitet og gode ideer driver værket frem.

Derfor udskilte han den del, der monterede altaner, og skabte Altan.dk. Han gjorde op med tanken om de adskilte fagområder. Der skal basalt set fire fagområder til at sætte en altan op. Men det gav for meget spildtid, hvis tømreren skulle vente på mureren, der var afhængig af montøren. Derfor udviklede han små selvkørende team på to personer, der kan klare hele opgaven, når en altan skal op at hænge.

Han skabte et såkaldt altanakademi, hvor han udviklede et trænings- og uddannelsesforløb, så alle hans medarbejdere og fremtidige ansatte kan løfte opgaven med at få altanerne op at hænge.

Peter Knudsen beskriver byggebranchen som meget lidt modtagelig for nye ideer. Derfor er der plads til dem, der tænker anderledes, hvilket inden for det seneste år har fået ham til at kaste sig over et nyt forretningsområde, hvor han ud fra den samme tankegang om standardiserede processer vil sætte mindre elevatorer op i københavnske baggårde. Strategien er at gå efter køkkentrapper i de cirka 85.000 opgange i etageejendomme uden en elevator i Danmark. I København alene er potentialet 18.000 opgange baseret på etageejendomme opført i perioden 1900-1960.

Principperne er de samme for Alevator.dk som for Altan.dk. Der er tale om standard-elevatorer og et hold, som kan udføre hele opgaven med at rydde køkkentrappen og klemme elevatoren ind. Ideen udsprang på en rejse rundt om kloden, som Peter Knudsen drog på med sin hustru i 2011, da Altan.dk for første gang leverede underskud, og forretningen var under pres.

Han erkender, at tidspunktet måske godt kunne have været bedre, men at den tur reddede Altan.dk fra at gå helt ned. Der var behov for ny luft og energi, og han kom tilbage fra ferien med ideen til et nyt forretningsområde og mod på at få forretningen op i gear igen. Ordrebøgerne har aldrig før været så tykke, som de er nu. Altanprojekterne i de danske storbyer står i kø, og det får nu Peter Knudsen til at bruge en større del af sin tid på at opbygge det nye forretningsområde. Han beskriver sig selv som en idémand, der trives bedst med opbygning af virksomheder og uden behov for at stå i spidsen for store virksomheder.

Idérigdommen fik ham også til at skrotte et traditionelt showroom, som Altan.dk havde etableret i Glostrup, hvor kunderne havde mulighed for at se alle altantyperne.

I stedet har han åbnet Café Altan på Gammel Kongevej på Frederiksberg, hvor der serveres noget så traditionelt som håndmadder, og den er indrettet med altaner. Kælderen udgør et lille showroom, så kunderne både kan tage sig en kartoffelmad og udpege deres fremtidige altan.