Lystbåde bringer flygtninge til Europa

Ifølge Europol er menneskesmuglerne begyndt at bruge lystbåde for at skaffe flygtninge og migranter adgang til Europa.

Arkivfoto: Tunesiske flygtninge bliver overvåget af det italienske bagmandspoliti »Guardia di Finanza« på Lampedusa 31. marts, 2011. REUTERS/Tony Gentile Fold sammen
Læs mere
Foto: TONY GENTILE

Turen kan koste op mod 6000 euro - rundt regnet 45.000 kroner. Måske er der lidt trangt i de dage, turen varer. Til gengæld slipper man for at risikere livet i en overfyldt og synkefærdig gummibåd.

Det handler om den nye trend inden for menneskesmugling: Flygtninge og migranter sejles nu i stigende grad til Europa i lystyachts.

Det skriver Europol i sin seneste rapport fra organisationens center for smugling af migranter.

Ifølge Europol, den Europæiske Unions politienhed, stævner lystbådene ud fra Tyrkiet med kurs mod havnebyer på Sicilien og på det italienske fastland.

Prisen pr. flygtning/migrant er op mod 6000 euro - godt 45.000 kroner. Turen for børn koster som regel det halve.

Ukrainske skippere

Det italienske svar på bagmandspolitiet, Guardia di Finanza, der har travlt med at efterforske menneskesmugling,  bekræfter, at flygtninge og migranter i stigende grad transporteres i lystbåde.

»Og det er umiddelbart svært at hamle op med med alle de lystbådehavne, vi har i Italien,« forklarede kaptajn i Guardia di Finanza, Edoardo Anedda, da Berlingske i foråret var med på patrulje i Middelhavet.

Ifølge de italienske myndigheder er det ofte ukrainere, der sejler lystbådene.

Men de tyrkiske menneskesmuglere rekrutterer også skippere i Hviderusland, Georgien og Rusland, oplyser Europol over for netmediet euobserver.

Kunder fra især fem lande

De blinde passagerer i lystbådene er migranter og flygtninge fra  hovedsageligt Afghanistan, Iran, Irak, Pakistan og Syrien.

”Fordi det er blevet stadig sværere at krydse grænser og for at for ikke at blive opdaget af myndighederne, finder menneskesmuglerne på flere og flere metoder for at kunne transportere irregulære migranter til og inden for lande i EU,” skriver Europol i rapporten.

Senest er det lykkedes EU at nedbringe antallet af migranter og flygtninge, der tager turen over Middelhavet via Libyen. Det er sket gennem en oprustning af den libyske kystvagt, der nu i langt højere grad forhindrer gummibådene med migranter og flygtninge i at stævne ud fra de libyske strande.

Samtidig har EU ved hjælp af en aftale med den tyrkiske regering i marts 2016 stort set blokeret flygtninge- og migrantruten over Ægæerhavet til Grækenland, og ikke mindst er det blevet stort set umuligt at benytte den såkaldte Balkanrute - altså ruten, som flygtningene og migranterne før brugte, når de skulle videre fra Grækenland til EU-landene længere nordpå.