Kæmpe militær indsats forude

De militære erfaringer med at indføre såkaldte no fly zones stammer fra områder, der er langt mindre end Libyen.

F16-jager tankes op i luften af et Airbus A330 MRTT tank-fly. Fold sammen
Læs mere
Foto: EADS/HO

Det vil kræve en massiv, militær indsats, når der skal indføres et flyveforbud i libysk luftrum. Sådan lyder vurderingen fra flere militære eksperter både herhjemme og i udlandet.

Tidligere erfaringer med at indføre flyveforbudszoner stammer nemlig fra meget mindre områder.

- Man har mest erfaring fra konflikten i Irak fra 1991 og fremad, hvor man lavede to grænser ved to breddegrader i nord og syd, der var no fly zones. Men i Libyen vil det være hele landet, siger major Karsten Marrup fra Flyvevåbnets Officersskole.

Men det er ikke kun områdets størrelse, der har betydning for, hvordan man skal sætte ind militært. Operationens størrelse afhænger også af, hvilke retningslinjer der bliver stillet op for en sådan zone.

- Det er afhængigt af, hvad man vil have. Vil man kunne angribe mål i luften, vil man kunne angribe mål på landjorden? Og det skal kunne fungere døgnet rundt. Så det bliver hurtigt en ret omfangsrig proces, siger Karsten Marrup.

Vil kræve mange kampfly

Det er både på vandet og i luften, internationalt militær skal være til stede for at kunne opretholde et flyveforbud.

Barry Watts fra den uafhængige tænketank Center for Strategic and Budgetary Assessments vurderer over for nyhedsbureauet AFP, at opretholdelsen af en no fly zone over Libyen vil kræve mellem 50 og 70 fly på vingerne hver dag, som kan patruljere i luftrummet.

Køb adgang: Danskerne i krig

Og det er afgørende, at Vesten og især USA sætter ind med mere militær, end der findes i området i forvejen, hvis der skal indføres og opretholdes en flyveforbudszone, mener militæranalytiker Esben Salling Larsen fra Center for Militære Studier ved Københavns Universitet.

,

- Det vil kræve mere, end amerikanerne har på plads dernede i øjeblikket. Det, de har, er landgangsskibe, som bliver brugt til at få folk ud af landet. De skal have flere hangarskibe med mange kampfly ombord, siger han.

Esben Salling Larsen vurderer, at det vil kræve omkring 200 kampfly i Libyen at indføre og opretholde flyveforbuddet.

Indførelsen af en no fly zone vil desuden kræve nogle helt særlige kampfly, som de færreste vestlige lande er i besiddelse af.

- Det vil kræve nogle fly, som er specialbygget til at ødelægge luftforsvar. Dem har amerikanerne primært, men også briterne og franskmændene har nogle, siger Esben Salling Larsen.

FN mandat skal ikke fjerne Gaddafi fra magten

Nu hvor FN mandatet er en virkelighed, er det næste skridt at organisere, hvem der gør hvad. Det foregår ved, at man spørger alle medlemslande om, hvor meget militær personale, og hvor mange kampfly de vil bidrage med. Og her er det primært Nato, som er primus motor. Steen Egesø, major ved Forsvarsakademiet, forklarer, at FN er legitimiteten fra verdenssamfundet, og Nato er værktøjskassen, som skal føre opgaven ud i livet.

- Man vurderer, hvad der er brug for, for at opgaven kan blive en succes, og så stemmer det forhåbentligt overens med, hvad de forskellige medlemslande vil bidrage med, fortæller han.

Ifølge Steen Egesø, handler FN mandatet kun om at opretholde flyveforbuddet over Libyen, i hvad han kalder en humanitær indsats. Det har ikke til mål at fjerne Gaddafi fra magten.

- FN giver kun mandat til at holde luftrummet over Libyen rent, og de kan eventuelt også angribe kampvogne på landjorden. Det vil forhåbentligt have en afskrækkende effekt på Gaddafi, men de politiske undertoner om at styrte Gaddafi hører til et andet sted, siger Steen Egesø.

- Natos styrker er en neutral tredjepart, som opererer på egen hånd, og de vil ikke indgå i et samarbejde med oprørerne, fortæller han.

Er det for sent?

Indsatsen kommer efter, at den libyske befolkning har kæmpet mod Gaddafi i cirka to måneder, og siden optøjerne startede i midten af februar er volden fra Gaddafi og hans tilhængere kun forøget. Men Steen Egesø mener dog ikke, at det er for sent.

- Indsatsen kommer bestemt ikke for tidligt, men i forhold til, om det har en virkning på situationen, er det ikke for sent, siger han.

Forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) har meldt ud, at Danmark vil stille med seks F-16 fly, et militært transportfly og 90-100 mand.