EU: Fede fodboldfans skal op af stolen

Det europæiske fodboldforbund UEFA har foræret EU-Kommissionen TV-tid for millioner til en kampagne, der skal lokke overvægtige fodboldfans op af lænestolen. 22 mio. børn og hver anden voksen i EU vejer for meget.

Arkivfoto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere

I fodbold er det ikke kun bolden, der er rund. Det er vi tilskueres maver som bekendt også ganske ofte. Dette faktum bruger EU-Kommissionen nu som udgangspunkt for en massiv kontinental TV-kampagne, der i de kommende måneder vil ramme fodboldelskere over hele Europa. I halvlegen ved hver af de 125 kampe i turneringen Champions League vil et muntert og lettere provokerende TV-spot fortælle fodboldfolket, at de intet vinder ved at blive siddende i lænestolen.

»Kom i gang. Rejs dig fra lænestolen,« lyder budskabet i filmen, der viser, hvordan et hold af overvægtige lænestolsspillere kommer til kort over for et modstanderhold af mere veltrimmede atleter.

»Europæere spiser for meget og rører sig for lidt, hvilket forklarer, at flere end hver anden voksne europæer er overvægtig,« siger Unionens sundhedskommissær, cyprioten Markos Kyprianou.

»Vi håber, at vi gennem denne kampagne kan hjælpe seerne til bedre at forstå, at fysisk aktivitet er vigtigt for at leve et sundere liv. Og at de derfor bør få fysisk aktivitet ind i deres daglige rutiner,« siger kommissæren.

22 mio. fede børn
EU-Kommissionen regner med, at TV-spottet vil blive set af mellem 80 og 100 mio. seere pr. uge frem til Champions League-finalen i maj næste år.

Og kommissær Kyprianou glæder sig over, at det europæiske fodboldforbund UEFA gratis stiller op til 30 sekunders sendetid til rådighed for Unionens sunde budskab. Også reklamebureauet AMV.BBDO i London, der har udtænkt og produceret reklamefilmen, har arbejdet gratis.

TV-indslagene er blot en del af EU-Kommissionens brede strategi i kampen mod overvægt, der er et hastigt voksende problem i EU-landene. Således har man for nylig regnet sig frem til, at 22 mio. børn i EU-landene er overvægtige, og at tallet vokser med 400.000 om året.

I forbindelse med lanceringen af kampagnen i Bruxelles i går afviste kommissærens talsmand, Philip Tod, at der var tale om »et direktiv, der pålægger EU-borgerne at være fysisk aktive«.

»Vi vil blot minde borgerne om, at det er sundt at røre sig. Og det gælder i øvrigt også for piger og kvinder, selvom der kun optræder drenge og mænd i filmen,« sagde talsmand Tod.

EU-Kommissionen opmuntrer i øvrigt sine egne ansatte til fysisk aktivitet ved at stille tjenestecykler til rådighed og ved at sørge for badefaciliteter til de medarbejdere, der bruger deres frokostpause til at jogge i Cinquantenaire-parken i umiddelbar nærhed af Berlaymont-bygningen.