Forældre overser reklamers magt over børn i spil og på Youtube: »Jeg tror simpelthen ikke, at forældre er klar over det«

Forældre til børnehavebørn overser de kommercielle kræfter, som børnene udsættes for, når de spiller på iPaden eller ser Youtube, viser ny rapport. Det bekymrer eksperter, der frygter, at børnene bliver påvirkede af de enorme mængder reklamer, der florerer i apps henvendt til børn. Youtube er blandt de værste medier, lyder kritikken.

Pernille Weeke er mor til femårige Andreas, der går i Skt. Pauls Sogns Børnehave i København. Andreas får lov til at sidde med sin iPad næsten hver dag, når han kommer hjem fra børnehave. Eksperter advarer nu mod den mængde af reklamer, som små børn udsættes for, når de spiller spil eller ser videoer på internettet. Maria Albrechtsen Mortensen

Der er ikke mange børn tilbage i børnehaven i Fredericiagade i København. Det er eftermiddag, og de fleste er blevet hentet. Femårige Andreas sidder ved et lavt bord i et hjørne og spiller vendespil med fire andre børn. Om lidt skal også han hjem – hjem og spille spil eller se film på sin iPad.

Andreas får, ligesom mange andre børn, efter børnehave lov til at sidde et stykke tid i sofaen derhjemme og se filmklip på Youtube eller spille spil på tabletten eller telefonen, mens mor og far vasker op og klarer aftenens praktiske gøremål. Og ligesom mange andre forældre sidder Andreas’ mor ikke altid og kigger ham over skuldrene, mens han sidder med iPaden i skødet.