Lille Bakery på Refshaleøen er, for både turister og surdejshungrende københavnere, et populært udflugtsmål, der ikke kun udmærker sig ved sit bagværk.
Det æstetisk indbydende bageri, der ligger i et åbent lokale med højt til loftet og store vinduer, gør sig også ualmindeligt godt på billeder. Og billeder er der blevet taget mange af, siden Lille Bakery åbnede i 2018.
Men nu siger folkene bag den Instagram-venlige café fra. Det skriver Avisen Danmark.
I et opslag på netop mediet Instagram skriver de, at det er overvældende for de ansatte at blive eksponeret for så mange telefoner og kameraer hver dag. Derfor beder de nu gæsterne om at begrænse billeder og videoer fra bageriet.
»Det kan være ret skræmmende at gennemse Lilles sociale medier om aftenen, fordi vi ser adskillige billeder og videoer af os selv og andre, mens vi arbejder. Nogle gange kan vi grine af det, men andre gange er det bare for meget at have en kameralinse lige i ansigtet uden at blive spurgt om tilladelse først,« skriver de blandt andet.
Gæster opfordres til at lægge telefonen væk og i stedet tage omgivelserne og duften i bageriet ind og møde de andre gæster og personalet med øjenkontakt. Uden at skulle dokumentere det.
Lille Bakery blev stiftet i 2018 og er blot et ud af mange københavnske bagerier, der med deres bagværk af høj kvalitet og fotogene lokaler tiltrækker massevis af turister hvert år.
Hovedstaden har i flere år nærmest spyttet bagerier, der serverer surdejsbrød og boller med ost af høj kvalitet, ud, og hypen omkring dem lader ikke til at blive mindre.
Som Berlingske tidligere har skrevet, valfarter særligt amerikanere i disse år til hovedstaden, hvor TikTok-videoer agerer gastroguide og peger madinteresserede turister i retning af den perfekte tebirkes eller kardemommesnurre.
I sommer udgav rejsemagasinet Condé Nast Traveller sågar en liste over de ni bedste bagerier i København, hvor Lille Bakery også optrådte.