Spansk bud på en europæisk udgave af »Seven« fortjener seks stjerner

Originalitet, uforudsigelighed og interessante hovedpersoner gør spansk kriminalfilm til en af de absolut bedste af slagsen i de danske biografer i umindelige tider.

Sveden driver af alle indbyggerens ansigter i sommeren 2011 i Madrid. Paven kommer snart på besøg, så byen har ikke brug for dårlig PR. Desværre ser det ud til, at en mand der voldtager og dræber ældre kvinder er på spil. Det får et højst umage makkerpar i byens politikorps færten af, men kollegerne tror dem ikke, og chefen gør hvad han kan for at ignorere sagen og feje den ind under gulvtæppet.

Alfaro (Robert Álamo) er en ilter machofyr, der ikke altid kan styre sine impulser. Øretæverne sidder løst. Makkeren Velarde (Antonio de la Torre) er til gengæld en skarpsindig noget indadvendt og kejtet opdager, der stammer. På overfladen ligner de to altså slet ikke hinanden, men efterhånden får vi respekten mellem dem at se og måske er de i virkeligheden begge to lige marginaliserede bare på hver deres måde.

Det eneste lillebitte svage punkt i filmen er, at politichefen bliver ved med at dække over det indlysende i, at der er en form for seriemorder på spil. Men når alt andet i kriminaldramaet er så fascinerende og uforudsigeligt som her, tilgiver man gerne den ene urealistiske detalje. Og det er en formidabel motor for engagementet i biografsædet – og velkendt i kriminalfilm – at få den viden makkerparret har samtidig med dem, så man lettere kan leve med i deres kamp mod både mordgåderne og autoriteterne.

Efterhånden som sprækkerne i de to hovedpersoner bliver større, øges spændingen. Vi forkæles med originale detaljer i opklaringen, overraskende sving i handlingen uden de bliver alt for urealistiske og et par gedigne chok. Og det foregår alt sammen så uhastigt, at det ikke bliver urealistisk og med fin tid til at folde selv mindre skridt i handlingen ud, fordi spilletiden er præcis to timer.

»May God Save Us« er produceret af holdet bag en anden fantastisk spansk thriller »Marshland«, som distributionsselskabet 41 Shadows sendte ud for to år siden. I den nye film er der brugt knap så mange regnvejrsmaskiner, men det regner med mindst ligeså meget talent. Dette spanske bud på en europæisk udgave af »Seven« fortjener derfor seks stjerner.

Hvad: May God Save Us.

Hvem: Instruktør: Rodrigo Sorogoyen. Medvirkende: Antonio de la Torre, Roberto Àlamo.

Hvor: Premiere over hele landet.