»Det er aldrig for sent til, at en grim ælling kan blive en svane«

»8 Mile« møder H. C. Andersens »Den grimme ælling« i livsglad og medrivende film om hvid ung pige, der drømmer om at blive rapper.

Historien i »Patti Cakes« er velkendt, men elementerne er nye og især er de blandet på en ny og frisk facon, der kan få selv den sureste anmelder med fastgroede arme lagt over kors til at smådanse ud af biografen.

Patti er en ung pige på 23 år, der drømmer om at blive rapper. Hun har hverken hudfarven eller sine ret mange kilo som medspillere. Og så er der lige det, at hun samtidig nærmest skal bære sin mor og sin mormor på sine brede skuldre. Mor Nana er som sin datter en stærk naturkraft, men gennem alkoholens tåger lyser hun efterhånden kun, når hun synger karaoke på den lokale bar lørdag aften. Mormor Barb har problemer med lungerne på grund af for meget røg. De to stærke men samspilsramte kvinder er ikke Patti til megen hjælp. Men det er hendes kammerat Sid, der rundt regnet er den eneste, som tror på Pattis talent.

Patti selv er da også for det meste ukuelig. Vendepunktet kommer da hun en aften hårdt presset, tager imod udfordringen til en rap-battle med en smart hvid fyr på en parkeringsplads, der spyr gift mod hende og hendes lidt aparte skikkelse. Der vågner hun og giver køligt og svingende igen. Det kan godt være drømme ikke støjer, når de dør, men Pattis drøm kan ikke slås ihjel, og det er en regulær fryd at følge hendes kamp for at vise, hvad hun kan.

Danielle McDonald er et meget tydeligt talent i hovedrollen, men det er komikeren Bridget Everett også i rollen som moderen Barb. Selv om hendes rolle ikke er stor, beviser hendes tilstedeværelse, at den rigtige skuespiller i selv en lille rolle kan få selv urimeligheder til at glide ned. Som mormor møder vi Cathy Moriarty, som de fleste nok ikke har set siden hun spillede Jake La Mottas kone i Martin Scorseses »Raging Bull«. Det er også genial casting og de tre kvinders stamtræ, bliver noget der vokser i biografen og som vi tror på, selv om skabelonen i den slags fortællinger er velkendt. Det er aldrig for sent til, at en grim ælling kan blive en svane.

Hvad: Patti Cakes. Hvem: Instruktør: Geremy Jasper. Medvirkende: Danielle McDonald, Bridget Everett, Cathy Moriarty, Siddharth Dhananjay. Hvor: Premiere over hele landet.