Dans på gløder

Den canadiske skuespiller Sarah Polley beviste med instruktørdebuten »Away From Her«, at hun har et særligt blik for de små nuancer i spillet mellem mennesker. En evne hun igen gør brug af i den tankevækkende og lidt forstemmende »Take This Waltz«.

Livet er et bal, hvor du kan vælge at danse med den samme partner, indtil I begge kender trinene til tryg, men triviel hudløshed, eller du kan vælge at tage hver dans med en ny partner og nyde spændingen ved at genopdage de kendte trin med en ny - indtil også det nye bliver gammelt. Men hvad er bedst? At lade sig nøje med de lune gløder af en passion, der engang brændte for fuldt blus, eller vælge det nye og spændende - igen og igen?

Det er præcis de overvejelser Margot (Michelle Williams) går og tumler med. Hun har været gift med søde Lou (Seth Rogen) i fem år, og deres forhold er præget af kærlighed, men også en sær barnlighed med lege og drillerier - og frem for alt en følelse af rutine der får Margot til at gå i panik ved tanken om, at det, hun ser nu, er opskriften på resten af hendes liv. Derfor er hun et let, om end modvilligt, offer for den karismatiske kunstner Daniel, der bor på den anden side af gaden og repræsenterer alt det nye og utrygge, hun savner sammen med Lou. Men bør hun satse på, at græsset er grønnere (og kærligheden skønnere) på den anden side af vejen? Og tør hun?

Trial and error

Sarah Polley foregiver ikke at have svaret på Margots brændende spørgsmål. Der findes ikke ét svar, synes hun at sige, der findes kun beslutninger, der måske, måske ikke er rigtige. Livet er »trial and error«. I al sin til tider forkælede egoisme er Margot os alle sammen. Hun er alle kvinder, og nok også en del mænd, der til tider er stoppet op og har spurgt sig selv; er det det hele? Og netop genkendeligheden er krogen, der holder os fascineret af Margots i stigende grad risikable dans om gløderne - det er altid skønne Michelle Williams, der her har skruet helt op for sin særlige blanding af erotisk udstråling og barnlig sødme.