Derfor skal du passe på med smørret

Selv ganske lidt smør får kolesteroltallet til at stige hos dem, der i forvejen har problemer med forhøjet fedtindhold i blodet. Det viser en dansk undersøgelse.

Foto: Iris Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skal det være køligt, letsaltet smør på et stykke lunt brød? Eller lidt blød olivenolie, der stadig smager og dufter af Italien?

Hvis du er en af de flere hundrede tusinde danskere, der døjer med for højt kolesterolindhold i blodet, så drop smørret og hæld i stedet en gang olivenolie på brødet.


En dansk undersøgelse fra Københavns Universitet, der netop er bragt i det ansete tidsskrift »The American Journal of Clinical Nutrition«, konkluderer, at selv moderat indtagelse af smør får kolesterolindholdet til at stige hos folk, der i forvejen har problemer med forhøjet fedtindhold i blodet. Men den effekt har olivenolie ikke. Kolesterolindholdet steg ikke i nær samme grad, når forsøgspersonerne indtog olivenolie som led i deres daglige kost.

Hold derfor smørforbruget på et minimum, lyder forskernes opfordring.

Moderat med smør

Det er især indholdet af det skadelige LDL-kolesterol (low density lipoprotein) i blodet, som har betydning for dannelsen af åreforkalkning. Og også her kunne forskerne påvise, at indholdet af LDL-kolesterol steg, når det var smør og ikke olivenolie, der blev spist.

Hvis man IKKE forhøjet kolesterolindhold i blodet, så spis bare moderat med smør, lyder anbefalingen.

En holdning, som Preben Vestergaard Hansen, kandidat i human ernæring på Professionshøjskolen Metropol deler.

»Kolesterolindhold i blodet og betydningen af den kost, vi spiser, har været debatteret i en årrække. Men i dag er der videnskabelig dokumentation for, at det ikke har nogen betydning, at du spiser fødevarer med et højt indhold af kolesterol, for eksempel æg, rejer, levepostej og mejeriprodukter, hvis du er sund og rask. Hos sunde og raske mennesker sørger kroppen for selv at nedregulere kolesterolet. Men derfor skal man stadig spare på det mættede fedt,« forklarer Preben Vestergaard Hansen.

Spar på det mættede fedt

Han peger på, at fagkundskaben ikke i nær samme grad som tidligere opfordrer befolkningen til at spise mindre fedt. Det afgørende er, at vi skal spare på det mættede fedt som kød, pålæg og mejeriprodukter.

For der er en sammenhæng mellem at spise mættet fedt og risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. For meget mættet fedt bidrager også til udviklingen af diabetes 2 og muligvis visse former for kræft.

Mættede fedtsyrer findes især i smør, blandingsprodukter, hårde margariner, friturefedt og visse plante­fedtstoffer som kokosfedt og palmefedt, også kaldet palmin.

Danskerne spiser cirka 50 procent for meget mættet fedt – blandt andet i form af smør og smørblandinger, mælk, ost og kød.

Fedtet i maden bidrager til, at kroppen får livsnødvendige fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer. Men for meget mættet fedt kan øge risikoen for livsstilssygdomme.

Hvis man har forhøjet kolesterolindhold, er det ifølge Preben Vestergaard Hansen derfor vigtigt at nedsætte kostens indhold af især mættet fedt. »Det findes primært i fedt fra kød og fede mejeriprodukter, herunder smør og hårde margariner.

Og spis gerne olivenolie og raspolie,« siger han.