Våbenproducent ramt af et skarpt salgsdrop

Den amerikanske våbenfabrikant American Outdoor Brands Corporation, tidligere kendt som Smith & Wesson, meddelte onsdag om endnu et stort fald i salgene.

Foto: Jim Young. Våbenfabrikantens salg er sidste år faldet med 32,8 pct. mod året før. Det fremgår af selskabets årsregnskab, der viser et samlet salg på 606,9 mio. dollar (3,9 mia. kr.) sammenlignet med forrige års 903,2 mio. dollar.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver The Guardian.

Våbenfabrikantens salg er sidste år faldet med 32,8 pct. mod året før. Det fremgår af selskabets årsregnskab, der viser et samlet salg på 606,9 mio. dollar (3,9 mia. kr.) sammenlignet med forrige års 903,2 mio. dollar.

Resultatet fulgte en allerede etableret tendens, som er blevet sat i løbet af præsident Donald Trumps regeringstid. Salget af skydevåben er faldet, samtidig med at truslen om en strammere våbenlov er reduceret under præsidentens regering. Dette efterlader våbenselskaberne med fyldte lagre og en faldende indtjening.

»Regnskabsåret 2018 var et år, der var karakteriseret af lavere forbrugerefterspørgsel på skydevåben, et større lageropbygningsniveau i detailhandlen samt en række aggressive promoveringer på tværs af industrien,« siger James Debney, der er administrerende direktør i American Outdoor Brands, til The Guardian.

På trods af det faldende salg har investorer reageret positivt på resultaterne, hvilket skubbede aktierne 5,8 pct. op.

Våbenfabrikanten meddelte i december, at selskabets resultat efter skat var faldet 90 pct. fra år til år.

Blandt de andre påvirkede våbenfabrikanter er Sturm Ruger, hvis omsætning var faldet 35 pct. i det seneste kvartalsregnskab, og Remington, som er begæret konkurs.

/ritzau/FINANS