Tysk frygt for at miste kvalitetsstempel

Tyske eksportvirksomheder raser over EU-forslag om at erstatte »Made in Germany« med »Made in EU«. Et »frontalangreb på tyske kvalitetsstandarder«, kaldes det.

BERLIN

Tyske virksomheder blæser til angreb mod planer fra EUs handelskommissær om at afskaffe oplysninger om fremstillingslandet på deres varer. Kommissæren, Pascal Lamy, leger med tanken om, at europæiske produkter fremtidigt kun skal være mærket Made in EU. Men især mindre og mellemstore firmaer advarer mod, at ideen kan blive en mindre katastrofe for eksportindustrien.

Tyskland er Europas største eksportnation, og mange varer, især af teknisk art, bærer fortsat prædikatet Made in Germany, som skal borge for kvalitet, grundighed og pålidelighed. Kommissærens forslag, der bygger på en idé fra bl.a. Italien, kaldes »et frontalangreb på tyske kvalitetsstandarder« af formanden for foreningen af mindre tyske virksomheder (BVMW), Mario Ohoven. Han kræver af den tyske regering, at den står fast i sin modstand mod projektet.

»Made in Germany er udtryk for et sæt af værdier og stærke associationer, der forbindes med præcision og kvalitet,« siger danskeren Marianne With, der med en partner har åbnet et branding-rådgivningsfirma, Framework Identity, i Berlin. »Made in EU er intetsigende og et underligt konglomerat,« mener hun, og bakker således den tyske kritik op.

For de fleste danske produkter forholder det sig imidlertid anderledes, påpeger With. »Mange udenfor Europa ved slet ikke, hvad Danmark er, og virksomheder som Lego eller Bang & Olufsen markedsfører sig ikke som danske, men internationale producenter. De gør brug af en internationalisme, som kan gøre produkterne eksklusive.«

Ifølge Marianne With giver det for danske produkter kun mening at bryste sig af hjemstavnen, »når danskheden er en del af brandet. Hvis man f.eks. køber Ægget, en stol af Arne Jacobsen, vil man jo hellere have, at der står Made in Denmark på undersiden end Made in Singapore. Men globalt set betyder det ikke så meget.«

En talsmand for EU-Kommissionen oplyser, at man formentlig vil præsentere en undersøgelse om emnet i slutningen af marts. Her vil såvel medlemslandene som industrien og forbrugerorganisationer blive spurgt til råds.