Slagsmål i tysk reklamebranche

Et tysk reklamebureau beskylder konkurrrenten for ufine metoder. »Ærekrænken-de,« svarer kollegaen.

Læs mere
Fold sammen
BERLIN

En kamp mellem to store, tyske reklamebureauer er nået så langt, at branchens organisation, GWA, nu prøver at mægle.

Dysten er opstået mellem bureauerne Jung von Matt i Hamburg og BBDO i Düsseldorf. Førstnævnte har i mange år leveret ideer til biludlejningskoncernen Sixts kampagner i Tyskland. Kampagnerne er båret af frække slagord, som skal få potentielle kunder til at trække på smilebåndet og vælge Sixt, når de vil leje eller lease køretøjer.

Ifølge Jung von Matt søger konkurrenten at få Sixt i sin stald ved at tilbyde gratis kampagner for Sixt i tre år. BBDO skal oven i købet have stillet i udsigt, at man vil dække en del af de udgifter, der opstår, hvis Sixt opsiger kontrakten med Jung von Matt.

André Kemper, chef for BBDO, kalder over for Süddeutsche Zeitung beskyldningerne »massivt ærekræn-kende«. Han taler om at gå rettens vej for at få bureauet i Hamburg til at ophøre med anklagerne, og GWAs kollegiale råd skal kobles på sagen, siger han. GWAs næstformand Gerhard Mutter har allerede taget kontakt til parterne, men er ikke kommet meget videre, øjensynligt fordi de to sider står så stejlt.

Ifølge André Kemper har BBDO udviklet en kampagne til at promovere Sixt i lufthavne, men har ikke forlangt honorar, fordi firmaet i forvejen er kunde hos bureauet. Kemper siger, at det er Sixt, der har ønsket kampagnen og har henvendt sig. Hos Sixt taler man imidlertid om en løs forespørgsel. BBDOs betingelser var »meget attraktive«, siger en talsmand til Süddeutsche Zeitung.

Men måske går sagen i sin mor igen. Sixt, der på det seneste skal have været utilfreds med Jung von Matt, har netop tegnet en ny kontrakt med Hamburg-bureauet frem til 2005.