Nordjyder satser på køkkensalg på nettet

Køkkenindustrien. Mens Ikea overvejer, om koncernen skal neddrosle sin e-handel, satser lille nordjysk iværksættervirksomhed stort på netsalg af køkkener og tilbehør.

Den 32-årige nordjyske iværksætter Birk Aagaard vil nu sælge køkkener til danskerne udelukkende via internettet.

For et par år siden etablerede han sin første fysiske køkkenforretning i Aalborg, Celebert Køkken. Forretningen har desuden udstillingslokaler i Hobro og Vojens.

Nu er aktiviteterne blevet udvidet med en ren internetbutik for køkkener og tilbehør til bad og garderober. Snart åbner endnu en internetbutik med bordplader, og senere er det hensigten også at sælge vaske via nettet.

Nordjydens satsning kommer omtrent samtidig med, at Ikea har overvejelser om at neddrosle sin e-handel.

Salg hver dagBirk Aagaard lægger ikke skjul på, at det i givet fald vil kunne gavne hans lille virksomhed med blot tre medarbejdere.

»Det vil det, for der er helt klart et marked for nethandel med køkkener. Mine første succeskriterier for dels Celebert Køkken og dels internetbutikken, nettoskabe.dk, har været, at der skulle gennemføres et salg hver eneste dag. Det mål har vi allerede nået efter blot et par måneder, og i sidste uge fik vi den første bestilling hos nettoskabe.dk fra Sverige,« siger han.

Birk Aagaard oplyser, at internetbutikken enkelte dage har haft helt op til 650 besøgende dagligt.

Hans aktiviteter er samlet under paraplyselskabet Smart-Spar.dk Aps. Køkkenerne og komponenterne til såvel den fysiske butik som til internetbutikken fremstilles overvejende hos virksomheden Multi-Living i Langaa.

Tegner selvIdeen til internetaktiviteten udspringer af iværksætterens tidligere beskæftigelse med online markedsføring.

Birk Aaagard, der oprindeligt er uddannet kok, satser på et koncept, hvor kunderne på virksomhedens hjemmeside selv tegner de skabe eller hele køkkener, som de ønsker. Til gengæld kan skabe og køkkener sælges til en lavere pris, fordi der ikke er omkostninger til butikker og show rooms, hævder han.

»Og danskerne er altså ikke bange for at handle på nettet længere. Heller ikke når det gælder køkkener. Også jeg har da tænkt på, om det var muligt at afsætte den type produkter via nettet, men det er det altså. Her spiller det formentlig også ind, at kunderne forlods har scannet markedet. De ved også godt, at vi køkkenleverandører får mange produkter som låger, skuffer, hængsler og så videre fra de samme fabrikker. Når de bestiller hos os, ved de i forvejen ret præcist, hvad det er, de vil have,« tilføjer Birk Aagaard.

Selv om køkkenmarkedet her og nu ser ud til at flade ud, venter han, at der fortsat vil være vækst i internetsalget.

Når planerne også omfatter særlige butikker for bordplader og for vaske skyldes det, ifølge iværksætteren, at det hele bliver mere overskueligt for kunden.

jc@erhvervsbladet.dk