Lykkepillens hemmelighed

Uddeling af amerikansk litteraturpris fører til afsløringen af historien om, hvordan den danske medicinalvirksomhed H. Lundbeck kom til at sælge lykkepiller for snart 10 mia. kr. i USA.

Med slet skjult forbavselse har danskerne fulgt, hvordan den lille danske medicinalvirksomhed H. Lundbeck i Valby på ganske kort tid har fået et salg på næsten 10 mia. kr. om året på lykkepiller i USA.

Nu er uddelingen af en litteraturpris i USA årsag til, at den dybt personlige historie bag Lundbecks eksporteventyr for første gang nogensinde kommer frem.

Det er det amerikanske erhvervsmagasin, BusinessWeek, der i sit seneste nummer over otte sider skildrer, hvorledes det gik til, at en familiekrise blev til først en utrolig forretningsmæssig succes - og nu også en litteraturpris.

Middags-dæmonen

Den fornemme The National Book Award for bedste amerikanske nonfiction-bog i 2001, er blevet givet for bogen »The Noonday Demon: An Atlas of Depression« (Middags-dæmonen - et atlas om depression), skrevet af New York-forfatteren Andrew Solomon, der dels fortæller om sin egen depression, dels om hvorledes man i forskellige samfund behandler depressioner.

Andrew Solomon var 31 år, da han blev ramt af dyb depression i 1994. Det var tre år efter, at hans mor havde rejst sig fra et hyggeligt familiemåltid, og hun umiddelbart efter havde indtaget en dødelig cocktail bestående af 40 sovepiller.

Andrew Solomons far Howard var en erhvervsjurist, der 15 år før i stedet havde ladet sig lokke til at blive direktør for den mindre lægemiddelvirksomhed Forest Laboratories Inc., som havde levet af at lave vitaminpiller og slik og efterhånden også lidt smertestillende medicin.

Han forstod, at sønnen ikke bare var blevet træt og doven, og tog ham i pleje i sit hjem.

Og så begyndte han at studere depression.

Concorden

I sommeren 1995 hørte han om danske Lundbecks lykkepille Cipramil, og han ringede til direktør Erik Sprunk-Jansen.

Sprunk-Jansen havde haft aftaler med tre forskellige amerikanske medicinalvirksomheder om at repræsentere produktet i USA, men der var kommet meget lidt ud af det.

Sprunk-Jansen var fyr og flamme over henvendelsen. Da han troede, at Solomon var i København, inviterede han straks på frokost næste dag.

Faktisk var Solomon hjemme i New York, men han tog Concorde-flyet, og mødet afslørede fremragende kemi mellem parterne.

Da Solomon fik afsløret, at han sad i bestyrelsen for New York City Ballet, og Sprunk Jansen selv er stærkt balletinteresseret, var der ikke langt til, at Sprunk Jansen også fik arrangeret en fælles middag med Peter Martins, den daværende danske chef for New York-balletten efter en forestilling få dage efter.

Servietten

Under en af de fælles middage de kommende uger var det Sprunk-Jansens norske hustru Randi Kindem, der på en serviet lavede den beregning, der for alvor fik Solomon til at tro på, at han skulle lave en aftale med Valby-virksomheden.

Randi Kindem, der havde været chef for Lundbecks afdeling i Norge, regnede på, hvor meget Forest Lab kunne komme til at omsætte af Lundbecks lykkepiller, hvis de fik lige så stor markedsandel i USA som i Sverige, hvor markedsandelen dengang var 50 pct.

I begyndelsen af 1996 skrev Forest og Lundbeck kontrakt om, at Forest skulle markedsføre Cipramil i USA under navnet Celexa.

I juli 1998 godkendte de amerikanske sundhedsmyndigheder pillen - og resten er lykkelig historie.

70 pct. af Forest Labs omsætning i dag er lykkepiller, der øger sit salg hver eneste måned i et land, hvor man mener, at hver tiende voksen i løbet af et år rammes af depression.

Forest Labs omsætning er steget fra 250 mio. dollar om året til næsten to mia. dollar, og Forrest Lab er i dag nr. 18 målt på overskud blandt USAs 500 største virksomheder.

Howard Solomon selv er den tredjehøjst betalte topchef i USA med en årsløn på over en mia. kr. - og sønnen Andrew Solomon var erklæret rask allerede, da han skrev sin nu prisbelønnede bog.

Dens indhold - bl.a. om hvordan en depression fanger en person nogenlunde, som når en vinplante kvæler en eg - har Howard Solomon brugt til at motivere sine sælgere, men det har været en dyb hemmelighed selv hos Forest Lab, at Howard Solomon i den grad havde et personligt engagement omkring Celexa.

»Jeg ville ikke have, at det skulle sælges på et blødende hjerte,« siger han i BusinessWeek.

Lige nu håber han på endnu større succes med efterfølgeren til Cipramil/Celexa, der kaldes en andengenerations lykkepille, og som er tæt på markedsføring over det meste af verden.