Købstædernes Forsikring køber konkurrents agenter

Lokalkendskab. Syv tidligere agenturer hos Alm. Brand Forsikring har indgået aftaler med Købstædernes Forsikring for at styrke kontakten til små og mellemstore virksomheder.

Købstædernes Forsikring har den 1. januar købt syv erfarne agenter, som skal styrke rådgivning og service indenfor forsikringer til små og mellemstore virksomheder. De syv assurandører, der alle har været selvstændige agenter imellem 20 og 30 år og er tidligere tilknyttet Alm. Brand Forsikring.

Stort lokalkendskab- Da vi skulle op og forhandle ny aftale hos Alm. Brand Forsikring i oktober, blev vi alle opsagt på grund af omorganiseringer internt i selskabet. Dermed var der ikke længere plads til assurandører, som lægger vægt på at kende virksomhederne og yde personlig rådgivning, siger forsikringsagent Poul Maj, Købstædernes Forsikring.

Ud af de syv agenter er fem af dem placeret på Sjælland og Lolland Falster og to i Jylland. De har alle deres egne selvstændige forretninger.

- Der er desværre en tendens til at skære ned på den lokale kontakt og lade kunderne tale med call-centre. Vi vil gerne med aftalen med de nye agenter signalere, at vi går mod strømmen, fordi vi lægger meget vægt det lokale tilhørsforhold mellem kunderne og vores lokale agenter, siger adm. direktør Mogens N. Skov, Købstædernes Forsikring.

De syv agenter driver alle deres egne forretninger som et agentur, men det er forsikringsselskabet, som ejer kunderne. Derfor har Alm. Brand Forsikring flyttet kundeporteføljen ind i regionskontorer og oprettet call-center. Dermed blev de 19 lokale agenturer i Alm. Brand Forsikring, ifølge Poul Maj, gjort overflødige. Det er syv ud af de opsagte agenturer hos Alm. Brand Forsikring, Købstædernes Forsikring nu har indgået aftale med. Indtil den 1. december i år er de på grund af konkurrenceklausuler forhindret i at opsøge deres eksisterende kunder, fordi Alm. Brand Forsikring ejer kunderne.

OprustningIfølge Mogens N. Skov havde Købstædernes Forsikring fremgang på 14 procent i præmieindtægter til i alt 644 mio. kr., og derfor skal aftalerne med de nye agenter også ses som et led i en almindelig oprustning, hvor selskabet vil levere service til de eksisterende kunder.

- Det gør en forskel, når kunde og forsikringsselskab er tæt på hinanden, hvor den lokale forsikringsmand kan komme forbi og yde rådgivning om, hvorvidt virksomheden er korrekt dækket. Virksomheder udvikler sig hele tiden, og deres forsikringsforhold skal selvfølgelig passe til den udvikling, siger Mogens N. Skov.