Købmænd må kæmpe for overlevelse

Detailprognose. Mens Dansk Supermarked og Coop fortsat vil nyde godt af danskernes pengepunge, så ser det sort ud for de små kiosker og købmænd. Sådan lyder de dystre toner i en ny detailhandelsprognose fra Dansk Dagligvareforening.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Mens de største supermarkeder kan glæde sig over at de i de næste otte år vil udvide og tage stadig større markedsandele, så ser det anderledes ud for de små kiosker og købmænd.

Hvis ikke de organiserer sig eller finder deres egne nicher, så bliver butiksdøden en realitet. Sådan lyder den nye spådom i Dansk Dagligvareforenings handelsprognose til 2014.
Målt på omsætningen vil prisen blive presset med 3 procent, og derfor gælder det om at finde sin niche i kampen om forbrugernes opmærksomhed.

- Der vil være en stadig stigende kamp om markeds-andelene, og der vil være mangel på investeringer og udvikling hos de kapitalsvage aktører. Vi forventer også, at butikskæderne vil benytte sig af lukkelovens nye mulighed for at have søndagsåbent. Det vil presse de mindre butikker, som i forvejen ikke har personale til de åbnings-tider, som i dag er mulige, siger lektor Mogens Bjerre, som sammen med direktør Henning Bahr fra analyse-instituttet Stockmann er én af spåmændene bag prog-nosen.
Hvis man vil undgå at dreje nøglen om skal man i følge de to udvikle sit eget specielle forretningskoncept, som forbrugerne ikke finder i de billige discountbutikker.

Kioskdød forudePrognosen viser nemlig også, at varens kvalitet og de ydre omgivelser omkring varen har fået en større betydning for den kvalitetsbevidste forbruger end det havde, da den sidste prognose blev lavet for bare to år siden.

Ifølge prognosen kan det altså blive sværere at finde sin lokale kiosk nede på hjørnet.
De sidste to år har kioskerne tabt to milliarder i realomsætning, hvor kolonialbutikkerne har fastholdt deres indtjening. Den samlede dagligvare-omsætning vil i 2014 ligge på 152 mia. kr., hvor den i dag er på 149 mia. kr.

Det bliver kolonialsektoren, som får en god bid af den kage. I 2014 vil sektoren således tage en bid på 97 mia. kr. ud af de i alt 152 mia. kr., og her-under vil det altså være de store supermarkeder og discountbutikker, som trækker læsset.