Klø til Groupcare efter uheldigt år

Regnskab. Tekniske vanskeligheder, produktforsinkelser og drilsk fusion betød klø til Groupcare i det forgangene regnskabsår. Selskabet tog slagene for at ruste sig bedre til næste år, lyder det fra ledelsen.

Groupcare A/S har haft mange bolde i luften det forgangene år, og det har sat sit præg på bundlinien. Over en million i underskud, er resultatet af et år, der bød på en række uheldige faktorer for Danmarks førende leverandør af webbaserede samarbejdsværktøjer.

- Vi tog imod nogle slag sidste år for at stå bedre rustet til 2007. Softwareudviklingen har kostet dyrt, og den regning vælger vi at betale nu og her over driften, forklarer direktør Niels Kaae.

Der særligt to hjørner af forretningen, som har tynget det ambitiøse selskab. Det drejer sig henholdsvis om udviklingen af Groucare.net (GC.net) samt fusionen af medlemssystemet ForeningPro.

GC.net skal fremtidssikre selskabet. Det er en videreudvikling af Groupcares traditionelle virtuelle samarbejdsværktøj og er primært beregnet til foreninger, der med systemet har en platform, hvorfra der kan kommunikeres med medlemmerne.

Det var planlaget, at systemet skulle lanceres i 2006, men systemet levede på daværende tidspunkt ikke op til forventningerne, da det ganske enkelt var for langsomt. Med næsten et års forsinkelse er GC.net dog nu ved at blive rullede ud, men systemet slæber altså et tungt spor af røde tal efter sig, da afholdte udviklingsomkostninger og tidligere års aktiveringer er blevet tilbageført i seneste regnskab.

Krævende integrationHeller ikke overtagelsen af systemet ForeningPro fra KMD gik helt som planlagt. Som navnet antyder, henvender systemet sig til foreninger og adskiller sig fra Groupcares andre systemer ved at have fokus på den interne drift af en forening.

Sytemet var dog af en ældre dato og havde behov for opdateringer. Samtidig krævede det flere ledelsesressourcer at integrere de nye medarbejder end først ventet.

- Vi har fordoblet produktionsapparatet og har brugt mange kræfter på at møde de eksisterende kunder. Det har været en mere tidskrævende proces end forventede, og det har fjernet vores fokus fra andre forretningsområder, beretter Niels Kaae.

Guldær i BangladeshHvor de forventede indtægter udeblev i 2006, kom der hjælp fra en mere uventet side. Groupcare stiftede i forbindelse med udviklingen af GC.net en udviklingsafdeling i Bangladesh. Den afdeling har i løbet af sidste år taget et stigende antal eksterne opgaver ind og har været en god forretning for selskabet.

- Vi var ikke helt klar over, hvad vi skulle forvente. Men afdelingen har vist sig at være et mindre guldæg, og vi har i dag 50 ansatte i landet, der arbejder på kundeprojekter, forklarer Niels Kaae.