Klart budskab: Derfor står handelsbøllen Trump stærkest i handelskrigen

Læs her, hvorfor en række eksperter mener, at Donald Trump står stærkest i handelskrigen. Selv om der er mange våben i handelskrigen, er told bare det nemmeste at kommunikere, og her har amerikanerne de klart bedste kort på hånden, lyder det blandt andet.

Donald Trump har på kort sigt en række stærke kort på hånden i handelskrigen mod kineserne, mener en række eksperter. De to vigtigste er, at den amerikanske økonomi for tiden kører bedre end den kinesiske, og at amerikanerne har en langt større import fra Kina, som kan blive pålagt told. Fold sammen
Læs mere
Foto: KHAM

Det kan godt være, at det kinesiske styre er sur på den amerikanske præsident, Donald Trump, og kalder ham en handelsbølle. Men handelskrigen mellem de to lande ligner mere og mere en boksekamp, og i den står Trumps ringhjørne stærkest. Sådan lyder vurderingen fra en række eksperter, som Berlingske Business har talt med

Det sker på baggrund af, at der i denne uge endnu en gang blev skruet op for handelskrigen med nye toldsatser – og mere synes i vente.

Berlingske Business har spurgt syv eksperter, hvem der står stærkest i handelskrigen, og fem af dem svarer entydigt, at det på kort sigt er USA.

Det skyldes først og fremmest, at denne handelskrig handler om at skade hinanden. Mere præcist, at Trump vil skade kineserne for at få dem til at makke ret i handelspolitikken.

I den sammenhæng har Trump to stærke kort på hånden. Det ene er, at den amerikanske økonomi i øjeblikket er bedre kørende end den kinesiske. Det andet er, at amerikanerne har en langt større import fra Kina, der kan blive pålagt told.

»Kineserne kan gøre skade på amerikanerne på en måde i handelskrigen, der sandsynligvis gør mere ondt end told. Men en told på importen er det nemmeste og mest enkle våben at bruge – og det letteste at kommunikere. Derfor er det det største plus for amerikanerne, at de har meget mere import fra Kina, som de kan lægge told på, end modsat,« siger underdirektør i Dansk Industri (DI) Peter Thagesen.

Chefstrateg i Nykredit Frederik Engholm fremhæver, at kineserne i disse år arbejder hårdt på at få ændret deres økonomi, så de kan få nedbragt noget af landets høje gæld.

»Det har høj prioritet hos præsident Xi at få nedbragt gælden, men den proces bliver kraftigt udfordret af, at økonomien rammes af en handelskonflikt med en af de største samhandelspartnere,« siger Frederik Engholm.

»Det er nok hovedårsagen til, at USA står stærkest i handelskrigen. Man ser også ret tydeligt, at Kina hele tiden svarer mildere igen på USAs angreb – simpelthen fordi de har større interesse i at dæmpe gemytterne,« siger Frederik Engholm.

Kineserne har andre våben

Som beskrevet i Berlingske Business tirsdag er det nu omkring halvdelen af den årlige kinesiske eksport til USA på lige over 500 mia. dollar, der er pålagt told. Den er på ti pct., men vil sandsynligvis stige til 25 pct., hvis ikke kineserne kommer til forhandlingsbordet.

Modsat har Kina lagt told på import fra USA for 110 mia. dollar. Kineserne importerer varer fra USA for 130 mia. dollar om året.

Konflikten blev mandag yderligere skærpet, da Kina i et regeringspapir langede hårdt ud efter Trump og mente, at han er en handelsbølle. Det har Trump nok ikke taget så megen notits af, men alle eksperterne, Berlingske Business har talt med, understreger, at selv om kineserne er ved at løbe tør for import at lægge told på, har de andre våben, som de kan vælge at bruge.

Et af dem er at ramme amerikanske virksomheder i Kina. Det kinesiske marked er enormt, og derfor har amerikanske virksomheder en klar interesse i at være til stede her.

Chefanalytiker i Danske Bank Allan von Mehren fremhæver, at General Motors i dag sælger betydeligt flere biler i Kina end i USA. Og virksomheder som Nike, Starbucks og McDonald's har alle Kina som det vigtigste marked i deres vækststrategi for de kommende år.

»Hvis USA fortsætter sin hårde linje mod Kina, kan resultatet hurtigt blive, at kinesiske forbrugere i stigende grad går uden om amerikanske produkter og butikskæder,« siger Allan von Mehren.

»Der har de seneste dage så småt været historier fremme om, at nogle kinesere har valgt at købe Huawei- i stedet for Apple-telefoner. Jo længere handelskrigen varer, des mere kan det blive en faktor, der kommer i spil,« siger Allan von Mehren og påpeger, at man tidligere har set, at produkter fra Japan og Sydkorea er blevet ramt af forbrugerboykot i forbindelse med spændinger mellem Kina og disse lande.

Svært ved udmattelseskrig

Hvordan handelskrigen ender, er naturligt nok meget usikkert på nuværende tidspunkt. En af ulemperne for Trump er, at den amerikanske told på kinesisk import også rammer amerikanske virksomheder med produktion i Kina.

Det kan medføre, at den magtfulde amerikanske industrilobby begynder at lægge pres på for at få ændret handelspolitikken, fremhæver cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen.

Allan von Mehren, chefanalytiker i Danske Bank

»Hvis USA fortsætter sin hårde linje mod Kina, kan resultatet hurtigt blive, at kinesiske forbrugere i stigende grad går uden om amerikanske produkter og butikskæder.«


Uafhængig økonom Ulrik Bie, der til november begynder som økonomisk redaktør på Berlingske Business, fremhæver, at amerikanerne står stærkest i handelskrigen, hvis den bliver afsluttet hurtigt. Men amerikanerne får svært ved at klare en udmattelseskrig.

»Kina har flere våben end bare told. Det er ikke bare at genere amerikanske virksomheder og tilskynde til en boykot af amerikanske varer og tjenester, men også at lave selektiv åbning af sine markeder, hvor andre landes virksomheder får bedre adgang end amerikanske,« siger Ulrik Bie.

»Desuden er amerikanske husholdninger nok mere tyndhudede end kinesiske i forhold til at tåle en periode med modgang som følge af straftold,« siger Ulrik Bie.