Juleånden redder chip-dankortet gennem december

Detailhandlen var nervøse for julehandlen med de nye og langsommere chipdankort. Kundernes juleånd synes dog at have reddet kortet gennem december.

Da julehandlen rigtig gik i gang i december, holdt en medarbejder i Jysks hovedsæde i Brabrand øje med handlen i de 87 danske afdelinger time for time. Han holdt specielt øje med problemer med dankortbetalinger.

Flere af de største kæder i dansk detailhandel holdt ligeledes nøje øje med, hvordan det nye chipdankort klarede sig igennem julemåneden. Flere havde svoret, at de ville gå over til den gammeldags magnetstribe, hvis de længere svartider med den nye chip kom i vejen for julehandlen. Men det viste sig unødvendigt.

»Chipkortene har ikke skabt det kaos, vi frygtede, selv om julehandlen har været kanon. Det skyldes først og fremmest, at kunderne har vist en meget stor tålmodighed ude i butikkerne,« siger kommunikationschef i Jysk, Kim Skibsted.

Det nye chipkort viste sig ellers hurtigt efter lanceringen tidligere i år at have en længere svartid end de traditionelle kort med magnetstriber.

Samtidig fik butikkerne uprovokerede fejlmeddelelser, der forsinkede handlen yderligere. Detailhandlen med Hennes & Mauritz, Statoil og Jysk i spidsen frygtede, at spidsbelastningen under julehandlen kunne udløse nye problemer med chip-dankortet. Men ifølge Kim Skibsted går det ikke langsommere, end det plejer i de 65 butikker med nye dankortterminaler.

I Hennes & Mauritz undgik man at implementere de nye terminaler i en del af butikkerne før jul for at undgå et totalt sammenbrud.

»Butikkerne melder ikke om nævneværdige problemer. Kunderne har vænnet sig til den nye betaling og vist tålmodighed,« siger administrerende direktør i Hennes & Mauritz Danmark Henrik Aaen Jørgensen.

I tøjkæden har man oplevet, at kunderne er blevet bedre til at lade kortet sidde i terminalen, de sekunder det kræver. Det genkender man også i Jysk.

»I PBS har man i den grad svigtet med informationerne om brugen af det nye kort, men vores ekspedienter har efterhånden løftet den pædagogiske opgave for dem,« siger Kim Skibsted.