Håndværket prioriteres frem for salget

Hos små producenter af fødevare er håndværket ofte i højsæde på bekostning af salg. Der er dog hjælp at hente til markedsføring i landsdækkende producent-netværk.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

I underskoven af små niche-orienterede fødevareproducenter, hviler hele virksomheden ofte på produktet, hvilket fører til, at markedsføringsdelen nedprioriteres.

Hos netværket Smagen af Nordjylland arbejder man for vidensdeling og opkvalificering i de 110 medlemsvirksomheder.

- De producerer spændende produkter, men når det kommer til afsætning og markedsføring er der behov for at dele erfaringer, forklarer direktør Mette Albæk Madsen.

Hun fortæller at netværket, der er en del af det landsdækkende Smagen af Danmark, udover at være en markedsføringsparaply arbejder for at lette distribution.

- Det handler blandt andet om at parre producenterne med de rigtige butikker, og så om at være et forum for gode råd, siger hun.

En af de virksomheder, der har fået gavn af Smagen af Norjylland er den lille marmeladeproducent Bondegårdshyben.

- Det har krævet erfaring og investering at komme i gang, og vi har fået meget ud af netværket med hensyn til at slå vores navn fast, fortæller Henrik Sørensen, som sammen med sin hustru Mette driver den lille fabrik.

På Aabybro Mejeri produceres der is og smør efter gamle håndværkstraditioner, og her bruges der ikke mange kræfter på markedsføring.

- Jeg bruger helt klart størstedelen af mine kræfter på produktudvikling. Resten kommer af sig selv, når man som os arbejder ud fra gedigne håndværkstraditioner, siger ejer NH. Lindhardt.

Den strategi har han haft succes med, og han har ikke nødvendigvis vækst som et mål.

Læs også:
Specialbutikker frygter afskaffelse af lukkelov
Haves: Begejstring Mangles: Forretningssans

Nye afgifter

NH Lindhardt frygter ikke at gå glip af muligheder ved at være påholdende med nye investeringer. Han erkender, at det kunne give udvikling, men han vil hellere sætte tæring efter næring.

- Jeg afpasser mine omkostninger efter indtægter, og som jeg ofte siger, vil jeg hellere grine ud af et lille vindue end græde ud af et stort.

Han er tilfreds med den situation, som det gamle mejeri befinder sig i, selvom der er mørke skyer på vej fra Christiansborg.

- Næste år nok bliver lidt vanskeligt på grund af de store afgifter, der kommer på usunde varer som is og smør. Men jeg er født optimist, siger NH. Lindhardt

Ifølge Mette Albæk Madsen fra Smagen af Nordjylland, er markedet for specialiteter dog også ramt finanskrisen.

- Vi må erkende at krisen kan mærkes. Det er heldigvis ikke så hårdt, men det går ikke entydigt opad for branchen, siger hun.

Læs også:
Specialbutikker frygter afskaffelse af lukkelov
Haves: Begejstring Mangles: Forretningssans