Danfoss spinder guld på elbil-revolutionen: Skal levere gearkassens afløser

Danske Danfoss står med et nyt stort partnerskab med verdens næststørste leverandør til bilindustrien og en ny fabrik i Kina stærkt rustet til at få del i den grønne revolution, som i øjeblikket spreder sig i den internationale bilbranche.

BMW er en af de bilproducenter, der efter alt at dømme kommer til at bruge avanceret powerelektronik fra Danfoss til at regulere hastigheden i deres nye elbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ronald Wittek/EPA/Ritzau Scanpix

Den danske industrigigant Danfoss' underafdeling Danfoss Silicon Power har indgået et nyt strategisk partnerskab med tyske ZF Friedrichshafen om at udvikle og levere det, der lidt populært kan kaldes gearkassens afløser, de såkaldte powermoduler.

De to virksomheder har haft et mere uformelt samarbejde i flere år, men håber med det nye samarbejde at kunne skabe et »markant temposkifte« i udviklingen af el- og hybridbiler og dermed også et skub til den grønne omstilling.

»Sammen kan vi muliggøre en acceleration af overgangen fra konventionelle køretøjer til en elektrificering af transportsektoren,« siger Kim Fausing, topchef i Danfoss, i en pressemeddelelse.

Den første store milepæl i samarbejdet bliver, at Danfoss skal levere powermoduler til en række store nye elbil- og hybridbilprojekter, som det tyske selskab har vundet fra flere af de store globale bilproducenter, heriblandt BMW og italienske FCA, som blandt andet producerer FIAT.

Fra Zeppelins gearkasse til powermoduler

Powermoduler spiller en helt vital rolle i at få en elbil eller hybridbil til at køre. Det forklarer chef for Danfoss Silicon Power, Claus Petersen, og begynder meget pædagogisk mere end 100 år tilbage i tiden.

Her blev ZF Friedrichshafen etableret med det formål at fremstille gearkasser til at regulere hastigheden på de tyske Zeppeliner-luftskibe. En gearkasse består af tandhjul, og ZF står netop for Zahnradfabrik (tandhjulsfabrik). Siden voksede virksomheden, der i dag er ejet af Zeppelin-fonden og kontrolleret af byen Friedrichshafen, sig stor på at levere tandhjul og gearkasser til bilindustrien.

En elbil har imidlertid hverken brug for tandhjul eller gearkasser.

»Hvis man i dag kigger ti år frem i tiden, vil der ikke være ret stor efterspørgsel efter tandhjul mere, for de rene elbiler, der kommer på gaden, vil ikke have en gearkasse, og hybridbilernes gearkasse vil være mindre. I stedet vil alle have en elektromotor med en såkaldt inverter. Den laver den jævnstrøm, der altid ligger i et batteri, om til vekselstrøm, som kan drive bilen fremad. Det indså ZF for flere år siden og begyndte en stor omstillingsproces, hvor de i stedet for gearkasser laver invertere,« siger Claus Petersen.

Elbilens svar på gearkassen

Og det er her, Danfoss kommer ind i billedet. Selskabet er nemlig en af verdens førende, når det gælder såkaldt powerelektronik, som netop handler om at omforme jævnstrøm til vekselstrøm og hastighedsregulere elektromotorer.

»Vores powermoduler gør, at bilen kan hastighedsreguleres. Hvis ikke man havde de her powermoduler, ville motoren køre med samme hastighed, fra man tænder motoren, til man slukker den – og det dur jo ikke, når man skal ud og køre bil,« siger Claus Petersen.

»Man kan godt sige, at det er elbilens svar på en gearkasse, og at vi leverer den helt centrale teknologi til den nye »gearkasse« i form af powermodulerne. Gearkasserne bliver afløst af invertere, som gør det samme, bare helt trinløst,« siger Claus Petersen.

Claus Petersen, chef for Danfoss Silicon Power

»Hvis ikke man havde de her powermoduler, ville motoren køre med samme hastighed fra man tænder motoren til man slukker den – og det dur jo ikke.«


Når ZF har valgt Danfoss, hænger det blandt andet sammen med, at den danske virksomhed har udviklet en af de billigste, mest robuste og holdbare powermoduler. Powermodulet leveres med vandkøling og en særlig buffer, som gør, at den kan modstå vibrationer og andre påvirkninger, og forlænger modulets levetid betydeligt og samtidig har brug for mindre af det dyre stof silicium, som bruges som transistor i modulet. Dertil kommer en særlig indpakning af modulet, som Danfoss i øjeblikket er ene om på markedet.

Klimaudfordringer kan blive guldgrube for Danfoss

At være underleverandør til bilbranchen er langtfra noget nyt for Danfoss Silicon Power. Selskabet har i en årrække været storleverandør af powermoduler til servostyring. Til dato har Danfoss leveret powermoduler til omkring 30 mio. køretøjer, heraf er hovedparten personbiler.

Leverancen af powermoduler til »gearkasserne« i elbiler og hybridbiler ventes imidlertid at få Danfoss Silicon Powers forretning til for alvor at vokse. Det skyldes det store fokus på klimaet og ikke mindst fordi EU-regler betyder, at bilproducenterne er nødt til at få så mange elbiler som muligt på gaden fra 2022, hvis de ikke skal ende med at betale store bøder.

Faktisk er det allerede i dag den forretningsenhed i Danfoss, der har størst vækst. I det halvårsregnskab, Danfoss offentliggjorde for nylig, har forretningen meget høj vækst. Men der er mere på vej. Derfor har Claus Petersen også travlt med at gennemføre en global ekspansion.

Kina bliver det største marked

I januar i år begyndte Danfoss Silicon Power produktion af powermoduler på en spritny fabrik i staten New York i USA, og lige nu er virksomheden i gang med at planlægge opførelsen af en fabrik i Kina. I forvejen har Danfoss Silicon Power produktion i Flensborg i Nordtyskland, hvor hovedkontoret også ligger.

»Vi har startet et projekt, som skal blive til en fabrik i den økonomiske zone uden for byen Nanjing i Kina. Det bliver en klon af, hvad vi har her i Flensborg. Det vil betyde, at vi kan levere de samme produkter, baseret på de samme teknologier, til vores kunder fra tre fabrikker kloden rundt,« siger Claus Petersen, der ikke mindst har store forventninger til det kinesiske marked.

»Kineserne er dem, der er nået længst med elbiler i dag. Spørger du mig, så bliver de ved med at have et forspring de næste mange år. De vil det her. Og ser man på, hvor mange biler, der bliver behov for i Kina de næste mange årtier, så er det der, bilmarkedet bliver det allerstørste. Samtidig udgør elbiler en større andel af nye solgte biler end andre steder. Så det bliver det største marked,« forudser Claus Petersen.

Sådan ser de såkaldte powermoduler, som spiller en helt afgørende rolle for, at elbilerne kan køre og hastighedsreguleres på vejene, ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Danfoss.