Amerikansk kabel-TV er på vej i graven

Amerikanske forbrugere søger nye veje for at få dækket deres TV-behov.

Flere af de store spillere på det amerikanske TV-marked er på vej med flere kanaler, der er løsrevet fra kabel-TV-nettet. Fold sammen
Læs mere

USA: Hvis der er noget, amerikanerne hader, så er det at betale for noget, de ikke bruger. Det gælder især TV-programmer, som også i USA tilbydes via kabel- og satellit-nettjenester, der indgår aftaler med bolig- og grundejer­foreninger.

Men mange af disse aftaler er ved at blive overhalet af udviklingen. Markedsundersøgelser viser, at amerikanerne ikke gider modtage flere kanaler, end de bruger. Derfor er flere store TV-og filmselskaber på vej med endnu flere tilbud om at betale for enkeltstående TV-kanaler, så forbrugerne slipper for at modtage 200 kanaler, hvoraf de måske kun ser de ti.

Systemet kendes allerede i USA gennem Netflix og HBO, som tilbyder enkeltstående tjenester. Den sidste kendes ligesom Netflix også i Danmark under navnet HBO Nordic, men har ligesom Netflix været på markedet i USA i en del år. Med skiftende held. Netflix-aktien faldt i denne uge markant efter et skuffende resultat. Men begge selskabers resultater har alligevel betydet, at andre virksomheder overvejer noget lignende, hvilket vil komme til at ændre TV-markedet i USA markant.

Årsagen er selvfølgelig, at de fleste amerikanere efterhånden også via deres smart-TV er på nettet og modtager enkeltstående tilbud enten gennem et månedsabonnement eller ved at betale for visningen af en bestemt serie eller film. Spørgsmålet er nemlig, hvor meget forbrugerne er villige til selv at bestemme. Og hvor meget, de vil betale for det.

Det er ikke ualmindeligt, at en amerikansk husstand i dag betaler mellem 5.000 og 10.000 kroner om året for at se TV. Det er ifølge alle undersøgelser i USA langt over grænsen for, hvad folk vil betale, hvis de i øvrigt har frit valg. Og det er de ved at få nu.

Den amerikanske TV-gigant CBS er i gang med at undersøge markedet. Det samme er Walt Disney-kanalen ESPN. Sportkanalerne ser på mulighederne, selv om de største kampe formentlig stadig vil være et tilbud fra gang til gang gennem engangsbetaling. I USA vil HBO ud over det, de tilbyder online, allerede nu udvide muligheden næste år med endnu flere kanaler løsrevet fra kabel-TV-nettet. I dag kan man købe HBO som et tilvalg til en pakke til cirka 100 kroner om måneden. Men prisen for det nye, unikke HBO vil næppe blive lavere.

CBS gik i luften med deres nye system i denne uge, som koster godt 40 kroner om måneden. Foreløbig kan man kun få det nye system i de 14 byer, hvor stationen har deres hovedområder.

Men i løbet af kort tid vil det blive tilbudt over hele USA. Andre er også i gang med at udvikle de apps, der skal til, for at kunderne kan bruge systemerne også på deres mobile enheder, nøjagtig som Netflix, HBO, Amazon.com og en række andre selskaber allerede gør.

Men er der et marked for det? Det mener selskaberne naturligvis og fremhæver en række undersøgelser, som viser, at det især er unge mennesker, der ikke længere gider betale til kanaler, de aldrig bruger.

De unge er meget målrettede i deres TV-sening i det omfang, at de overhovedet ser TV på samme måde som folk over 40 år. Og det gør de fleste ikke. De unge er begrænsede i deres forbrug, og de er en målgruppe, der er lette at ramme med målrettede tilbud. Familier er sværere at få fat i, fordi de ofte har en meget bred TV-smag. Det kan godt være, at de ikke er så forskellige fra de unge, men børnene vil se en slags TV, de voksne noget andet, og endelig er der en kønsforskel på, hvad man ser, når man har sit TV alene.

Måden at se TV på er som sagt under hastig forandring, selv om der er en risiko for, at det bliver dyrere at være selektiv end at tage de mange pakker. Et af de fremtidsprodukter, der også er i støbeskeen, er naturligvis meget små, men mere målrettede pakker til de forbrugere, der har andet at bruge tiden til end at se TV.

Men kampen vil blive blodig, uanset om den lykkes eller ej. Ifølge amerikanske aviser vil TV-industrien og især kabel-nettjenesterne tabe op mod 70 mia. dollar, og de mange hundrede kanaler, der i dag eksisterer – og vel at mærke kun eksisterer, fordi de bliver tilbudt sammen med mere populære programmer, vil blive færre. De vil simpelthen forsvinde, fordi reklameindtægterne vil blive fordelt helt anderledes end tidligere.

Det er afgjort de stærkeste selskaber, der forsøger det her, for risikoen er stor. Der er i realiteten ingen, der ved, hvordan forbrugerne vil reagere andet, end at de selvfølgelig ikke vil betale for de programmer, de ikke gider se.

Men gider de betale til enkeltstående stærke selskaber? Måske. Og det er et måske. Det er – som ikke uventet en af kabel-netudbyderne siger til blandt andet The Wall Street Journal – et eksperiment, der også kan koste de stærkeste selskaber mange, mange milliarder og ødelægge indu0strien helt.