Pest og politik

Thomas Clemen debuterer med en overbevisende krimi om magt, biologiske våben og verden af i dag.

Med en overbevisende åbningsscene, hvor hovedpersonen ligger døende »som en slatten parodi på en kristusfigur« i Sahara, indledes danske Thomas Clemens velkomponerede og velskrevne krimi, »Langs smertegrænsen«, der har internationalt format.

Bogen følger jeg-fortælleren Hadron Eádduan, der er en lidt nørdet filologi-studerende, bosat i London men opvokset i både Libanon og Frankrig. Han falder pladask for den smukke og lidt reserverede medicinstuderende Jeanne, men hun er ikke noget godt bekendtskab, skal det vise sig. Hun beder ham om at blive forsøgsperson i et medicinsk studie, som hun er studentermedhjælper ved, men forsøgene er smertefulde og Jeanne svigefuld.

Hadron vælger til sidst at flygte og gå under jorden ved i Frankrig at melde sig til Fremmedlegionen. I de kommende år, hvor han bl.a. er på foruroligende opgaver i Nordafrika og Mellemøsten, trænes han op til at blive en elitesoldat, som den franske efterretningstjeneste senere får mere end almindelig interesse i. Der har nemlig bredt sig en pestlignende sygdom i det meste af verden, og den rammer udelukkende mennesker med arabisk genmateriale. Flere lande er på jagt efter den eneste kendte kur, og langsomt begynder Hadron at fatte sammenhængen mellem hans fortid og nutid.

Bogen springer frækt og farligt i både tid og sted, og som læser bevæger man sig fra Sahara over London, Tripoli, Pristina, New York, Paris og Beirut for at ende i Baltimore, og man flytter sig frem og tilbage i tid, så man bliver lige så rundtosset som hovedpersonen – og dog fører Thomas Clemen elegant de mange ender sammen i en hæsblæsende finale.

Spørgsmålet, om der er så stor genetisk variation mellem klodens folkeslag, er i denne kontekst underordnet, så længe man tror på plottet – og det holder hele vejen. Ualmindelig flot debut!B