Årets bedste danske bøger

Flot, varieret, læseværdigt, mangfoldigt. Bogbranchen har det svært, men kreativiteten er ikke i krise. Litteraturredaktøren peger på det bedste af det bedste fra året, der gik.

Kasper Colling Nielsen Fold sammen

Kasper Colling Nielsen  - DEN DANSKE BORGERKRIG 2018-24 (Gyldendal)
1. Med »Mount København« viste Kasper Colling Nielsen sig som en eventyrligt god fortæller. Kunsten at berette med en tilsyneladende uudtømmelig fantasi gentager han i sin første roman, hvor rammen – som titlen antyder – er en væbnet konflikt, der rammer kongeriget og dets indbyggere i en nær fremtid, men hvor der i øvrigt veksles virtuost mellem forskellige tidsplaner og forskellige historier. Den helhed, som den dybt originale bog udgør, er skræmmende, sjov, sælsom. Og hele tiden dybt underholdende.

Bjørn Rasmussen - PYNT (Gyldendal)
2. En ung skuespillerinde indlægges på psykiatrisk afdeling. Her skriver hun dagbog, og det gør hun med voldsom sproglig kraft, en svimlende sans for det konkrete og en nådesløs ublufærdighed. Det er hård læsning, men samtidig forløsende, som al stor kunst. Med sin anden roman, efterfølgeren til »Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet«, slår Bjørn Rasmussen endnu en gang fast, at han er en af det danske sprogs mest virtuose prosaister.

Hanne-Vibeke Holst - KNUD DEN STORE (Gyldendal)
3.Knud Holsts liv var et digterliv på godt og ondt. Datterens store roman om ham bygger på et omfattende materiale, hun fik fra ham, på samtaler med dem, der kendte ham, på det, hun selv oplevedede og erfarede. Resultatet er blevet en lang, bevægende, litterært overbevisende beretning om drengen fra landet, der fik sit livs Kirsten og tre døtre og megen anerkendelse, men døde tidligt, forhutlet og alkoholiseret. Hanne-Vibeke Holst har aldrig været bedre.

Asta Olivia Nordenhof -  DET NEMME OG DET ENSOMME (Basilisk)
4. Nogle digtsamlinger brænder igennem, så man ikke lige glemmer dem. Det gør den her. Der er kraft og følsomhed i Asta Olivia Nordenhofs ord, og hendes nye bog understreger, hvad vi godt vidste: At hun er en usædvanlig kunstnerisk begavelse. Hendes evne og vilje til at gennemføre sit projekt fejer alle forbehold til side.

Ida Jessen - POSTKORT TIL ANNIE (Gyldendal)
5. Seks meget forskellige noveller, hvor kvinder klynger sig til ham, der gør dem allermest ondt. Ida Jessen skriver med grumt, suverænt overskud og med inspiration fra dette års canadiske nobelpristager i litteratur, Alice Munro, Det bliver det ikke ringere af.

Yahya Hassan - YAHYA HASSAN (Gyldendal)
6. Flere årtiers bedst sælgende danske digtsamling. Grundlag for talrige debatindlæg, møder, kommentarer og – desværre også – vold og trusler. Ikke mindst et meget stærkt stykke litteratur i sin egen ret.

Jesper Langberg - fortalt til Danni Travn - IKKE ET SEKUNDT SPILDT (Gyldendal)
7. Jesper Langberg er en fremragende fortæller, og han undskylder ingenting. Eller som han siger et sted i sin fine erindringsbog: »Talentets råddenskab og velsmag spredte sig uanfægtet, som efterspørgslen efter min arbejdskraft steg.« Med Danni Travn som fin og lydhør formidler er bogen om og med Jesper Langberg blevet et fornemt stykke personhistorie, hvor det personlige aldrig kammer over og bliver privat.

Tom Buk-Swienty - KAPTAJN DINESEN, ILD OG BLOD (gyldendal)
8. Tom Buk-Swienty bragede igennem med et par fremragende bøger om krigen i 1864. Hans nye bog – om Karen Blixens far og hans tid – skuffer ikke. »Kaptajn Dinesen« er, som man kunne have ventet, en gennemresearchet, velfortalt beretning, der bevæger sig fra hovedpersonens opvækst på landet største gods til blod, krig og opstande i Frankrig. Der er grund til at glæde sig til andet bind om manden med det korte og eventyrlige liv.

Glenn Ringtved og Sanne Munk Jensen - DIG OG MIG VED DAGGRY (Gyldendal)
9. Louise er den søde pige fra det pæne hjem. Liam står for alt det modsatte. Begge optræder i Glenn Ringtveds og Sanne Munk Jensens uhyggelige og formidable ungdomsroman om et ganske ungt og ganske umage par, der vælger selvmordet som den sidste udvej. Værd at læse. Også selv man ikke længere selv er helt ung.

Jens-Martin Eriksen og Frederik Stjernfelt - DE ANSTÆNDIGE (Gyldendal)
10. Titlen er ikke venligt ment. Jens-Martin Eriksens og Frederik Stjernfelts anstændige er dem, der i praksis hylder »voldsmandens veto«. Vedholdende og systematisk gennemgår bogen den anstændighedskultur, som den går i kødet på, og den lægger ikke fingre imellem i sin kritik af de førende repræsentanter for det, den gør op med. En reflekteret, velskrevet og nødvendig bog. Værd at forholde sig til. Uanset om man deler alle dens vurderinger og præmisser eller ej.