Teaterchef er »rædselsslagen for at skulle åbne«

Maria Vinterberg, der er teaterchef, er bange for at skulle åbne igen, inden der er styr på smitten.

Maria Vinterberg har været teaterchef på Teatret ved Sorte Hest, der ligger på Vesterbrogade på grænsen mellem København og Frederiksberg. Pr-foto: Robin Skjoldborg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De Konservative vil have åbnet biograferne, museerne og teatrene, sagde kulturordfører Birgitte Bergman til Berlingske forleden. Det var en reaktion på positive nyheder om omikronvarianten og en bøn fra museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark.

Men hvis restriktionerne på teatre bliver ophævet, inden der er styr på smitten, så går Teatret ved Sorte Hest måske »rabundus«. Det skriver teaterchef Maria Vinterberg på Facebook i et opslag, der kan læses længere nede i artiklen.

»Teatrene har det enestående problem i kulturbranchen, at hvis én bliver syg, så skal vi aflyse aftenens forestilling. Vi leverer live med levende mennesker, der skal stå fysisk på en scene. Smitte er lig med nul komma nul forestilling,« skriver teaterchefen, og efterlyser en »begavet politiker«, der kan hjælpe teatrene.

Så længe teatrene er pålagt at holde lukket, modtager de nemlig hjælpepakker, mens teatrene må til lommerne, hvis der er åbent, og en forestilling må aflyses grundet sygdom.

»Vi står jo fuldstændig på spring for at åbne, og der er ingen syge på det hold, der skulle have haft premiere på lørdag. Problemet er jo bare, at hvis en eneste af dem tester positiv inden 8. februar, hvor forestillingen skal køre til, så skal vi lukke helt ned. Der er i sådan et tilfælde ingen, der holder hånden under os,« siger Maria Vinterberg.

Hvis en forestilling aflyses, skal billetterne refunderes, men de ansatte – bortset fra den ene syge person, hvis løn bliver dækket –  skal stadig have løn. På nogle teatre er der dubleanter og forsikringer mod den slags aflysninger. Men Teatret ved Sorte Hests indtægter og kommunale bevilling på 2,3 millioner kroner om året er slet ikke nok til at dække udgifter til dubleanter og aflysningsforsikring, svarer Maria Vinterberg, da Berlingske spørger til det.

Teatret ved Sorte Hest har en lang tradition for at opføre absurde klassikere, herunder skuespil af Beckett, Ionesco og Pinter, samt nyere dansk og svensk dramatik. På lørdag skulle »Mens vi venter på Godot« have haft repremiere. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Rædselsslagen for at skulle åbne

Det er dog de vilkår, der altid er for små teatre, hvorfor der ifølge Vinterberg normalt er en udbredt tendens til at tage et par hovedpinepiller og gå på scenen, selvom man er syg. Men med reglerne om coronaisolation, hvis man er smittet, må en coronapositiv skuespiller ikke møde op.

»Det er derfor, jeg siger, at jeg er rædselsslagen for at skulle åbne, fordi vi simpelthen ikke ville kunne klare den, hvis vi skal aflyse så mange udsolgte forestillinger fordi én person har fået corona. Hvis man vil have, at der skal være små teatre, så bliver politikerne nødt til at hjælpe os,« siger teaterdirektøren.

Hun mener, at teatre er mere udsatte end museer og biografer, fordi det er sværere at erstatte en skuespiller, der allerede har øvet sig i seks eller syv uger på en forestilling, end en medarbejder på et museum, der skal sælge billetter.

Det kan dog tilsyneladende være svært nok. Det svenske Nationalmuseum er lige nu lukket, fordi en række medarbejdere er sendt hjem, fordi de er blevet smittet med coronavirus, skriver Svenska Dagbladet.

Politiker: Overvej selvisolation

Maria Vinterberg anerkender da også, at andre brancher også er hårdt ramt.

»Det er jo et verdensomspændende problem – flyene flyver heller ikke, og alt muligt andet må også lukke. Men vi er så afhængige af enkelte mennesker, at vi ikke kan klare en åbning, før der enten er styr på smitten eller hjælp til de små teatre, hvis coronasmitten koster en række aflyste forestillinger,« siger Maria Vinterberg.

Karina Bergmann er medlem af Borgerrepræsentationen for De Konservative. Pr-foto: Steen Brogaard Fold sammen
Læs mere

Karina Bergmann (K), der er medlem af kultur- og fritidsudvalget i Københavns Kommune, siger, at hun selvfølgelig har sympati med teatrene, men at mange brancher lever med stor usikkerhed nu.

»Jeg vil råde dem til at følge de retningslinjer, der er, og få foretaget en kviktest, inden de går på scenen. Det er måske også muligt at begrænse, hvem og hvor mange skuespillerne ser i fritiden, ligesom folk inden for omsorgssektoren, der er gået i frivillig selvisolation,« siger Karina Bergmann.

Karina Bergmann opfordrer dog teatrene – på lige fod med andre institutioner – til at opsøge forvaltningen eller Borgerrepræsentationen, hvis der skulle opstå problemer i forbindelse med coronapandemien.

Den nyudnævnte kultur- og fritidsborgmester i København, Mia Nyegaard (R), siger, at hun sagtens kan forstå Maria Vinterbergs bekymring, og at hun anerkende problemerne for de små teatre.

»Det er utrolig vigtigt, at vi får gang i kulturlivet igen, så vi kan få glæde af de fællesskaber og det sammenhold, kulturlivet skaber. Der er ikke så meget konkret, jeg kan gøre lige nu, men jeg vil kontakte regeringen og De Radikales kulturordfører, Zenia Stampe, og gøre opmærksom på problemet,« siger Mia Nyegaard.

Mia Nyegaard siger derudover, at det nykonstituerede kultur- og fritidsudvalg endnu ikke er mødtes, men at det tidligere kultur- og fritidsudvalg havde vedtaget forskellige kompensations- og tilskudsordninger. Mia Nyegaard vil diskutere udfordringerne med det nye udvalg, når det mødes.

Restriktionerne på blandt andet kulturlivet står lige nu til at udløbe 17. januar.