Han var Det Kongelige Teaters guldfugl, men blev vippet ud: Nu taler han for første gang

Stjernekoreografen John Neumeier taler nu for første gang, siden det 50 år lange samarbejde mellem ham og Den Kongelige Ballet blev afbrudt.

John Neumeier (født 24. februar 1939) er en amerikansk balletdanser, koreograf og instruktør. Han har været instruktør og chefkoreograf for Hamburg Ballet siden 1973. Fold sammen
Læs mere
Foto: Georg Wendt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

John Neumeier, en tysk-amerikanske stjernekoreograf, har ikke villet udtale sig om det mangeårige samarbejde med Den Kongelige Ballet, som sluttede for nylig.

Indtil nu. Han siger nu til Politiken, at han er »meget, meget trist til mode«.

»Det er en meget ekstrem konsekvens, som er svær for mig at forstå. Uden nogen diskussion af, hvad der faktisk skete,« siger Neumeier til Politiken.

John Neumeier er en af de mest kendte balletskabere i Europa, og hans balletter har gennem 50 år været synonyme med Den Kongelige Ballet.

Da samarbejdet stoppede, sagde Alexander Meinertz, der er balletekspert og forfatter, til Politiken, at man derved havde »detoneret en selvmordsbombe« under Den Kongelige Ballet.

Konflikten mellem koreografen og Den Kongelige Ballet begyndte med forestillingen »Othello«, som blev aflyst, efter danserne havde klaget over racistiske stereotyper i opsætningen.

Det Kongelige Teaters kommunikationsdirektør, Magnus Restofte, sagde lørdag til Berlingske, at der havde været »samarbejdsproblemer«, der ikke stemte overens med teatrets »værdier og fokus på medarbejdernes trivsel«.

Nu har Neumeier taget bladet fra munden, og Berlingske har via Hamburgballettens presseafdeling fået en skriftlig udtalelse fra John Neumeier.

Tilsyneladende handler uenigheden om måden, han har påtalt aflysningen af »Othello« på:

»‘Uenigheden’ mellem ledelsen af Den Kongelige Ballet og John Neumeier var et resultat af mit forsøg på – på en åben og ærlig måde – at forklare min holdning vedrørende kompagniets beslutning om at aflyse min ballet, »Othello«,« indleder John Neumeier sin udtalelse.

Kan godt forstå indvendinger mod ‘blackface’, men …

»Othello«, som er en balletopsætning af Shakespeares tragedie af samme navn, blev aflyst, efter danserne i Den Kongelige Ballet ikke ville danse »Othello«, fordi nogle mente, at den indeholdt racistiske stereotyper, særligt i en sekvens, der bliver kaldt »Stammedansen«, hvor danserne skal udstøde abelyde, mens de slår sig på hovedet som en abe.

Efter aflysningen ville man i stedet opføre Neumeiers opsætning af »En skærsommernatsdrøm«. Og det var i forbindelse med den nye opsætning, at der tilsyneladende opstod en konflikt mellem Neumeier og Den Kongelige Ballet.

Neumeier skriver, at han under en prøve til »En skærsommernatsdrøm« forklarede sig og forsvarede sin version af »Othello«.

»Jeg sagde i bund og grund, at selvom jeg kan forstå indvendinger mod at male en dansers krop for at portrættere en rolle, tror jeg ikke på at censurere koreografiske former på grund af en persons negative fejlfortolkning af den omtalte bevægelse,« skriver Neumeier.

Udtalte sig med »eftertryk«, da han viste sin stammedans

Neumeier skriver videre, at man må tage koreografens intentioner med i sin bedømmelse, hvis man er i tvivl om fortolkningen af en given sekvens.

»Jeg forklarede yderligere mit koncept og det dramaturgiske formål med »Stammedansen« i balletten, og min forskning vedrørende afrikanske jagtdanse, som jeg både beskrev og demonstrerede fysisk,« skriver Neumeier, som mener, at prøven derefter fortsatte i »positiv harmoni«.

Men 16. november modtog Neumeier en e-mail, hvori der stod, at Den Kongelige Ballet havde afvist invitationen om at være gæsteoptrædende til Neumeiers 50-års-jubilæums fejring, og at Neumeiers balletopsætning af Mahlers tredje symfoni ikke ville blive opsat til efteråret.

»Desværre ser mit lange, harmoniske, frugtbare og venskabelige forhold til kompagniet  – som går 60 år tilbage, begyndende i 1963, da jeg studerede hos den store lærer Vera Volkova på Det Kongelige Teater – ud til at være afbrudt i øjeblikket,« slutter John Neumeier sit brev.

Politiken har som nævnt talt med Neumeier, som siger, at han ved prøven udtalte sig »med eftertryk«, og at balletmester Nikolaj Hübbe efter episoden tilsyneladende virkede meget vred på Neumeier under premieren på »En skærsommernatsdrøm«, hvor Nikolaj Hübbe angiveligt ignorerede Neumeier.

Nikolaj Hübbe har ikke villet udtale sig til avisen, men teaterchef Kasper Holten siger, at Nikolaj Hübbe har handlet ansvarligt, og at Holten »bakker ham fuldt og helt op«.