Mode-rigmand taber milliarder på netbutik

Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen måtte konstatere et tab på 2,9 milliarder kroner, da værdien af hans aktiepost i internetbutikken Asos.com på én dag faldt voldsomt på børsen i England.

Anders Holch Povlsen tabte i går næsten 3 milliarder kroner på ni timer, da Asos.com fik tæsk på børsen i London. Fold sammen
Læs mere
Livet som aktionær kan være ubarmhjertigt. På bare ni timer tabte Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen intet mindre end 2,9 milliarder kroner, da Asos.com torsdag fik en ordentlig omgang tæsk på børsen i London.

Asos.com har ellers været en »darling« på den britiske børs, men efter den anden nedjustering på tre måneder styrtdykkede aktien og lukkede torsdag 31 procent nede på 31,20 efter at være lukket i kurs 45,23 onsdag. 

Med en ejerandel på 27,5 procent rammer det Anders Holch Povlsens tegnebog hårdt. Mens Anders Holch Povlsen kunne gå i seng onsdag aften med en aktiepost i Asos.com til en værdi på 9,5 milliarder kroner, måtte han torsdag eftermiddag konstatere, at aktiepostens værdi i løbet af dagen var faldet og faldet og landede på 6,6 milliarder kroner ved børsens lukketid. 



Bestseller-bossen er den største enkeltstående aktionær i Asos.com, og han er kendt som en investor med stor interesse i e-commerce. Senest købte han sig ind i netbutikken Nemlig.com, som sælger dagligvarer, og han ejer ligeledes aktier i både Smartguy og den tyske netbutik Zalando.



Asos.com er ramt på indtjeningen af en stærk pund og faldende priser, og selskabet er langt fra vokset i samme tempo som tidligere. Årets resultat er derfor nedjusteret, og Asos.com forventer ikke længere et overskud på 65 millioner pund, svarende til ca. 600 millioner kroner, men derimod et noget mindre overskud på 45 millioner pund, svarende til 415 millioner kroner.

En lav pund har ellers været med til at skabe hurtig vækst for Asos.com på internationale markeder, men grundlægger og topchef Nick Robertson må konstatere, at tiderne har ændret sig. Den britiske pund er steget 10 procent i værdi over det seneste år, og væksten er ikke længere hurtigtvoksende.



Den internationale omsætning i kvartalet til og med maj var på 17 procent mod 48 procent samme periode året før.

»Alle de ting, der var positive for os, er kommet tilbage og har bidt os,« siger Asos.com-chefen til Financial Times. Han indrømmer over for BBC News, at præstationen ikke har været som håbet.
 
Flere analytikere peger på, at nedturen i Asos.com kan være et tegn til andre børsnoterede e-commerce-selskaber, som traditionelt er værdisat højt på aktiemarkedet.  

»Bare fordi du er online, er du ikke nødvendigvis succesfuld. Du skal stadig have de samme egenskaber som et stærkt modebrand offline,« siger Maureen Hinton, Global research-leder ved Conlumino i London, til Bloomberg.