Facebook lancerer tilbuds-tjeneste

Du får gratis gaver, hvis du sender dine venner på shoppetur. Sådan lyder et nyt tilbud på Facebook.

Det sociale netværk Facebook vil nu lave en hybrid mellem kupon-nyhederne og mobil-telefon-spil. Tjenesten var ventet, men overrasker alligevel. Fold sammen
Læs mere
Foto: KIM WHITE

Det sociale netværk vil nu lave en hybrid mellem kupon-nyhederne og mobil-telefon-spil. Tjenesten var ventet, men overrasker alligevel.

Hvis du alligevel er på vej rundt i byen, kan det i fremtiden godt betale sig, at tjekke mobiltelefonen ekstra grundigt. I hvert fald hvis du bruger det sociale netværk Facebook, der her til aften lancerede en tjeneste, der får Facebook til at minde om en tilbudsavis.

Deals, som tjenesten hedder, går ud på at lokale butikker via Facebook kan give brugerne små belønninger, hvis de kigger forbi i en fysisk butik - eller hvis man som bruger får overtalt et par af sine venner til at gå ind i en bestemt butik.

LÆS OGSÅ: Facebook kan blive en ren gavebod

Tjenesten udnytter den nye Facebook-funktion, Places, der bruger mobiltelefonens indbyggede GPS til at stedbestemme brugeren. I Places kan man 'checke ind' på bestemte steder - ensbetydende med, at man opdaterer sin profil med informationer om, hvor i verden man er.

Deals er en overbygning til denne funktion - og fremover vil det altså være muligt, at se, hvilke deals man kan få hos de butikker, der ligger i ens umiddelbare nærhed.

Places virker endnu ikke i Danmark, hvilket Deals-funktionen derfor heller ikke gør. Begge dele forventes dog at blive internationale på et senere tidspunkt.

Tjenesten Deals tilhører en type annonce-tjenester, der anses for at have et stort, kommercielt potentiale, fordi annoncører kan målrette annoncer til brugere, der står lige ude foran butikkens døre.

Og i Facebooks-udgave, lægges der sågar op til, at butikkerne kan involvere brugerne direkte i en slags annoncespil. Det betyder i praksis, at brugerne sjældnere vil opfatte annoncerne som irriterende - og at de måske ligefrem oftere vil føre til et salg, hvilket kan gøre annoncerne meget værdifulde.

Eksemplerne i den kommende tjeneste er utallige, men spænder over, at nogle butikker vil forære gratis cowboybukser til de første 10.000 brugere der checker ind på Facebook Places, mens de står i en af butikkerne, mens andre vil donere en dollar til naturparker, hver gang nogen checker ind.

Her til aften lancerede Facebook også lidt generelle opdateringer, samt et såkaldt single sign on -system til smartphones. Det kendes allerede fra PC, hvor man, når man er logget ind på Facebook, også automatisk kan logge ind hos alle dem, Facebook samarbejder med.