Volvo vil være ren elbil i 2030 – og fremover kun sælge biler online

Den kinesisk ejerede, svenske bilproducent Volvo vil droppe bilforhandlerne og selv sælge sine elbiler direkte til kunderne over nettet.

Volvos første elbil, XC40 Recharge, kom i handlen i 2020 – her fremvist (fra venstre) af CEO Håkan Samuelsson, COO Björn Annwall og Chief Technology Officer Henrik Green. Arkivfoto: Frederic J. Brown/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Fra 2030 vil Volvo udelukkende sælge elbiler. Samtidig vil alt salg fremover ske online for at skære fordyrende mellemled væk og skabe direkte kontakt til kunderne.

Det er den hidtil mest ambitiøse udmelding fra nogen af de store bilproducenter i forhold til skiftet fra benzin- og dieselbiler til de grønnere elbiler, og samtidig vil der blive rusket helt op i bilmarkedet, når de traditionelle forhandlere bliver koblet ud.

Håkan Samuelsson, topchef i Volvo

»I stedet for at investere i noget, vi ved, er en dårlig forretning, vælger vi at investere i fremtiden – og den er elektrisk og online.«


Volvo Personvagnar, også kaldet Volvo Cars, har siden 2010 været ejet af den kinesiske bilproducent Geely, som købte selskabet af Ford, der da havde ejet det svenske ikon siden 1999. Volvo har fortsat hjemsted i Sveriges næststørste by, Göteborg.

»For at blive ved med at være succesrige har vi brug for en lønsom vækst. I stedet for at investere i noget, vi ved, er en dårlig forretning, vælger vi at investere i fremtiden – og den er elektrisk og online,« siger Volvo Cars' topchef, Håkan Samuelsson.

De udstillingsrum, hvor Volvos biler i dag vises frem, skal ifølge den britiske finansavis Financial Times fremover bruges til bilservice, være dér, hvor man henter sin nyindkøbte bil, og være stedet, hvor man kan få rådgivning, ligesom nogle bilmodeller vil blive udstillet.

Kamp om at kende kunderne

Bilproducenterne har traditionelt ikke haft stor viden om deres kunder. Bilforhandlerne har været købernes kontakt. Men biler bliver stadig mere teknologiske, og mens giganter som Google og Apple kæmper om at bemægtige sig betjeningsskærmen i bilerne, kæmper bilfabrikanterne for at bevare kontrollen med bilen, dens data om kørsel, slitage m.m. og dermed få et mere direkte forhold til ejerne.

»Vi skal have et stærkt kundeforhold til de mennesker, som direkte bruger bilen,« siger Håkan Samuelsson til Financial Times.

Omstillingen til elbiler skal gå hurtigt. Den første fuldelektriske bil fra Volvo, XC40 Recharge, blev lanceret i 2020 i en række lande. Næste model i 40-serien vil blive præsenteret i denne uge, og flere er på vej.

Volvo går efter, at 50 procent af selskabets globale bilsalg inden 2025 skal være fuldelektriske biler. Resten vil være hybridbiler, som både har en elmotor og en benzinmotor. Inden 2030 skal samtlige biler være rene elbiler.

Ford i Europa har også som mål kun at sælge elbiler i 2030, mens General Motors vil begynde at udfase produktionen af benzin- og dieselbiler i 2035.

Nummer 16 i Danmark

»Der er ingen langsigtet fremtid for biler med forbrændingsmotor. Vi er fast besluttet på at blive en ren elbilproducent, og overgangen skal ske inden 2030. Det vil give os en mulighed for at imødekomme vores kunders forventninger og være en del af løsningen, når det gælder bekæmpelse af klimaforandringer,« siger teknologidirektør Henrik Green fra Volvo.

Volvo var i 2020 det 16.-bedstsælgende bilmærke i Danmark. Ifølge brancheorganisationen De Danske Bilimportører blev der sidste år solgt i alt 4.950 Volvo-biler i Danmark, svarende til 2,5 procent af det samlede bilsalg. Volkswagen er det mest populære mærke med en markedsandel på 12,5 procent.

Ifølge bilejernes organisation FDM udgjorde elbiler ved årsskiftet dermed lige over en procent af den samlede, danske vognpark, mens hybridbiler udgjorde lige under en procent.

I december indgik et flertal i Folketinget en aftale, som skal sikre, at mindst 775.000 elbiler – heraf 715.000 personbiler – skal rulle rundt på de danske veje i 2030.

Den amerikanske elbilproducent Tesla er verdens største og registrerede sidste år flere end en halv million biler – dobbelt så mange som nummer to, Volkswagen. Men i Europa faldt Teslas markedsandel i januar 2021 og er nu nede på 3,5 procent af alle nyindregistrerede elbiler mod 5,0 procent et år tidligere. Her sidder Volkswagen – der også ejer Audi, Skoda, Seat og Porsche – nu på førstepladsen med en markedsandel på 22 procent, viser tal fra den tyske analyse »European Electric Car Report«. I alt blev der indregistreret 110.000 elbiler i Europa i januar i år og 1,33 millioner i hele 2020.

Opdateret 3. marts 2021 kl. 8.15: I den oprindelige artikel stod, at Volvo er børsnoteret i Stockholm. Det er den del af Volvo-koncernen, som producerer lastbiler, busser m.m., mens Volvo Cars, som kører selvstændigt, ejes 100 procent af Geely.